• Sickan Carlsson, Mae West och Sigge Fürst varvar igång motorerna inför tagningen av chicken race-scenen i Jakten på den försvunna hatten

  • Jakten på den försvunna hatten (1930)
    Stilbildande actionfilm med bl.a. fantastiska stuntscener av Buster Keaton (se även Vi lyfter på hatten för bröderna Stetson) och Sigge Fürst. Även en tandemcykeljakt samt ett chicken race genom Gamla Stan ingår. Värt att notera är att Sickan Carlsson - trots att vissa uppgifter säjer annat - här gör sin allra första huvudroll. Dessutom ser vi bl.a. - förutom alla bröderna Stetson - Mae West och Charles Laughton.

    Håll hårt i hatten, här är bröderna Stetson! (1930)
    Bröderna Stetson spelar här några uppfinnare som var för sej kommit på ett revolutionerande patent på en ny förgasare. Det hela avslutas snyggt och stilenligt med en trettiofem minuter lång motorbåtstävling. Alla dom olika förgasartyper som passerar revy i filmen utprovades med yttersta noggrannhet i föregående film.

       
       
    Bröderna Stetson flyger i luften (1930) Carlos Stetson tog 1930 flygcertifikat och ville sedan göra en film med så många flygplan som möjligt inblandade. Resultatet blev denna fartfyllda historia, där Carlos själv stod för manus, regi och musik. Dessutom spelade han huvudrollen som "Ingenjörn", flygarässet som slår vad om att han ska äta upp sin hatt om han inte lyckas flyga nonstop från Paris till New York utan att hatten blåser av. Filmen innehåller en hel del välgjorda scener, t.ex. ser vi Tanja Stetson (en mästerlig gymnast som här ses i sin första filmroll) svinga sej runt flygarässets plan samtidigt som det gör loop efter loop. Intressant kuriosa: i originalmanuskriptet stod det att Tanja dessutom skulle dansa can-can medan hon svingade sej runt planet, men detta ströks eftersom det inte gick att hitta några musiker som kunde spela tillräckligt fort för att hänga med i Tanjas tempo.

  • Flygarässet Carlos Stetson och luftakrobaten Tanja Stetson visar upp sina konster i Bröderna Stetson flyger i luften
  •    
       
    Bröderna Stetson i Underlandet (1931) Bröderna Stetsons spektakulära version av Alice i Underlandet, som ledde till vissa kontroverser eftersom alla fem bröderna ville spela Hattmakaren. Till slut blev det också så, vilket ger en extra surrealistisk dimension åt historien. Alice spelas av Annalisa Ericson och Gloria Stetson är magnifik som den krocketspelande drottningen.

       
     
  • Josephine Baker i Hatten av för bröderna Stetson!

  • Hatten av för bröderna Stetson! (1931) En hejdundrande slapstick-film, där tjugo ton bananer gick åt till snubbeleffekter och pajfyllning. Även en stor del av hattarna tillverkades av bananer (enligt en speciell metod som Carlos Stetson tog patent på året innan). I huvudrollen ser vi Josephine Baker, som filmen igenom är på ett strålande humör.

    Bröderna Stetson i steppform (1932) Klassisk dans- och steppfilm! Samtliga bröder försökte sej här på steppkonsten, men endast Rodolfo fortsatte med steppandet, vilket vi ju kan se i oräkneliga senare filmer. Filmen är inspelad på olika syltor i södra USA och eftersom många svarta skådespelare och steppare medverkar, fick bröderna en lokal Ku Klux Klan-avdelning efter sej som försökte komma över filmmaterialet och bränna det. Bröderna kontrade med att i filmens berömda slutscen bre ut en amerikansk flagga på golvet och sedan - iförda svarta Ku Klux Klan-dräkter med kaninöron - steppa på den tills den börjar brinna av friktionen. Intressant kuriosa: tittar man noga ser man att på vissa av dräkterna har man sytt fast löspenisar, vilka dinglar glatt i takt med swing-musiken. Detta upptäcktes aldrig av den amerikanska censuren, till många biobesökares ohejdade muntration.
       
       
    Bröderna Stetson steppar vidare (1932) Film som bygger vidare på Rodolfo Stetsons stora steppintresse. Alla bröderna medverkar naturligtvis, men steppnumren görs fr.o.m. nu enbart av Rodolfo (i den här filmen delvis med hjälp av trickfilm). Filmen spelades in på på olika jazzställen i New York, och legendarer som Louis Armstrong och Dizzy Gillespie medverkar med storartade soloprestationer.

       
       
    Hav, hattar och hålligång (1932) Saltstänkt sjömansfilm där alla bröderna Stetson spelar väderbitna sjöbjörnar med snuggorna perfekt placerade i mungiporna. Den ganska tunna handlingen varvas med några intressanta dykscener där en ung Cousteau brottas med såväl småspigg som valrossar. Flera kända sångnummer med Sven-Olof Sandberg ingår också, t.ex. Sjömansflickan med stormhatten och Med sydväst i nordost. Intressant kuriosa: i en scen från Feskekörka i Göteborg medverkar Harry Brandelius och Jussi Björling som spekulanter på ett parti nyfångad makrill.

    Härliga hattar, strålande hattar! (1933) Kortfilm (5 min.) som visades före alla bröderna Stetsons filmer på biograferna under flera år. Thor Modéen framför den kända monologen som gör reklam för bröderna Stetsons hattar och filmer. Filmen är tyvärr sedan länge försvunnen.

  • Några statister från Masthugget som medverkade i Hav, hattar och hålligång
  •    
       
    Hattigt värre (1933) Kavalkadfilm med klipp från alla tidigare långfilmer. Det hela varvas med några nyinspelade musikaliska inslag samt intervjuer och bortklippta scener. Bitvis mycket rolig film, men den känns - precis som titeln säjer - lite hattig.

       
       
    Öster om hatten (1933) En film som är mycket svår att få tag på! Filmen har en intressant historia: 1929 ombads Sebastian Stetson att skriva ett manus till en film om detektiven Charlie Chan. Sebastian presenterade ett manuskript med titeln Charlie Chan Carries His Hat On. Filmdirektörerna blev inte alls nöjda, utan ändrade handlingen totalt och förkortade titeln till Charlie Chan Carries On. Den filmen fick premiär 1931. Sebastian hade då redan givit bort sitt manus till den filippinske skådespelaren Emilio Estetson (förmodligen ett taget namn). Emilio spelade därpå själv in filmen, men då med titeln Öster om hatten. Huvudrollen som Charlie Chan gjordes av Emilio och dom övriga stora rollerna gjordes av bröderna Kim från Sydkorea. Sebastian berättade i en artikel i tidskriften Filmfrossa 1987 att han tyvärr inte minns mer av handlingen än att den utspelas på olika platser i Sydostasien och att det röks en hel del opium.

    Gösta Berlings hatt (1933) Hattmakaren Gösta Berling (Leonard Stetson) har en stor sorg i livet: han skapar fantastiska hattar men kan ändå aldrig känna sej nöjd. Inte förrän han en dag bestämmer sej för att han - istället för att ständigt försöka göra sitt bästa - ska försöka göra sitt sämsta. Det lyckas över förväntan! En tänkvärd och inspirerande historia för alla med höga krav på sej själva. Titelmelodin - In kommer Gösta - sjungs av Hilmer Borgeling och Carlos Stetson. Melodin blev känd även i början av 70-talet, då med Philemon Arthur & The Dung.

  • Gänget som gjorde Öster om hatten: Emilio Estetson och bröderna Kim. Yngste brodern, Li'l Kim, är ej med på bilden.
  •    
       
       
       

    Den andalusiska hatten (1933)
    Stilbildande, surrealistisk film där alla scener är improviserade och ihopklippta utan ordning. Inspelningarna ägde mestadels rum i Andalusien och dekoren gjordes av Picasso. Det mesta av denna dekor brändes upp, men en del blev kvar och användes till Månbas Alpha fyrtio år senare. Musiken framfördes av Sune Waldimirs orkester och spelades på diskborstar, tvättsvampar och snurrande cykelhjul försedda med tvättklämmor. Från inspelningen av filmen kommer bilderna ovan. På bild 1 provåker chefsteknikern Greger Wilgotsson den enmedssläde som Pablo Picasso kommer glidande på i filmens inledning. På bild 2 ser vi ett antal av alla fantastiska amatörskådespelare som bidrar till att göra Den andalusiska hatten till en mycket sällsam upplevelse. På bild 3 ger Sebastian Stetson regiinstruktioner till en av dessa skådespelare, doña Andaluz, som spelar lejontämjaren Maja de la Cruz, vilket i svensk översättning blev Krösa-Maja (ett namn som Astrid Lindgren senare skulle komma att använda till en av sina karaktärer i Emil i Lönneberga).

       
       
    Hattparad i Hattköping (1934) Mastodontfilm som spelades in i Peru och Bolivia. Handlingen tilldrar sej i den fiktiva staden Hattköping, belägen högt uppe i Anderna. Där får vi följa förberedelserna inför en gigantisk hattparad som sträcker sej från Lima till La Paz. Inte mindre än trehundratusen statister medverkade och över en halv miljon hattar tillverkades till filmen, vilket gjorde att hundratals lokala hattmakare hade tryggat levebröd i flera år. Bröderna Stetsons filmer har alltsedan dess alltid haft en stor beundrarskara i Latinamerika. För den som eventuellt undrar över hur bröderna Stetson hade råd med dessa excesser i hatt-tillverkning, hänvisar vi till den välskrivna boken Bröderna Stetson - film- och hattmakare.

    Med hatten under armen (1934)
    Stilbildande crazyhumoristisk film som hörde till bröderna Marx´ favoritfilmer. Bland alla klassiska scener är väl ”hattscenen” den mest välkända. Men filmen innehåller också mängder av vansinniga musikaliska inslag: bl.a. får vi se Mustafa Stetson spela undervattenstrombon i fem minuter utan att en enda gång hämta andan samtidigt som Rodolfo Stetson i rollen som Jesus steppar fram och tillbaka på vattenytan ovanför honom. I en intervju som Nils-Petter Sundgren gjorde med Mustafa och Rodolfo i Filmkrönikan 1970 (kontakta SVT om ni är intresserade av att se den i repris) fick vi äntligen veta hur bröderna filmat denna scen.


  • En scen ur Hattparad i Hattköping: folk skyndar till för att delta i paraden
  •    
       
    Fröken Forsblads fem frejdiga friare (1934) Hyfsad kärlekskomedi med manus och regi av det danska komikerparet Fyrtornet & Släpvagnen (Carl Schenström & Harald Madsen), där bröderna Stetson spelar dom fem friarna. Fröken Forsblad spelas suveränt av Sickan Carlsson.

       
       
    The Talented Mr. Stetson (1934) Klassiker av stora mått! Bondfångaren Julius Blom ("Kulörten" Andersson) snickrar ihop en kamera av några gamla margarinlådor och en kaffekvarn och låtsas vara filmfotograf. Mot en rejäl summa pengar och med löften om filmroller åker han runt på landsbygden och låter folk få provfilma, men han har ingen film i kameran. Allt går strålande ända tills tre av bröderna Stetson dyker upp och erbjuder honom jobbet som kameraman i deras kommande internationella storfilm, The Talented Mr. Stetson. Julius, som drömmer om ära och berömmelse, kan inte tacka nej. Han satsar därför alla pengar han tidigare lurat till sej på att gå i lära hos en riktig fotograf, den begåvade Mr. Stetson (Rodolfo Stetson), som genomskådat Julius ända från början. Han använder Julius Bloms pengar till att bekosta sin egen film och Julius blir med tiden en mycket skicklig fotograf, som vi får följa medan han filmar den film vi just ser. I slutscenen frågar han Mr. Stetson: "Hur visste du egentligen att jag var en bedragare?" Mr. Stetson svarar: "Enkelt - jag skrev manuset." Filmen har tjänat som inspiration till så många senare filmer att vi inte har plats att räkna upp dom här.

  • Wiktor "Kulörten" Andersson som bondfångaren Julius Blom i The Talented Mr. Stetson
  •    
     
  • Stephen Stetson, bröderna Stetson far, medverkar som hattmakare i Ingen rädder för hatten här
  • Ingen rädder för hatten här (1934) Trevlig sång- och dansfilm om Stora Stygga Vargen (spelad av Sebastian Stetson) och dom fyra små grisarna (spelade av övriga bröder). Vargen försöker skrämma grisarna genom att spöka ut sej i mer eller mindre hemska hattar, men den äldsta grisen - Bror Hattig (Carlos Stetson) - reder hela tiden ut situationen. Filmen är naturligtvis inspirerad av Walt Disneys tecknade filmer och bröderna gör verkligen sitt bästa för att se tecknade ut. Gösta Jonsson sjunger ledmotivet plus några melodier till, t.ex. En hatt med knorr och Kasta inte hattar till svin. Kul att veta: detta är den enda av alla bröderna Stetsons filmer där deras far Stephen medverkar i en roll. Han spelar naturligtvis hattmakare.

    Top Hat (1935)
    Den kända filmen med Fred Astaire och Ginger Rogers är visserligen ingen bröderna Stetson-film, men den tas ändå upp här eftersom alla bröderna deltog i mindre roller i filmen. Den ende av bröderna som står med i rollistan är Leonard Stetson, under pseudonymen Leonard Mudie.

       
       
    Hattmakaren i Notre Dame (1935) Mustafa Stetson är visserligen bra i rollen som hattmakaren som blir kär i en zigenarflicka (Elsa Lanchester, känd som bruden i Frankensteins brud), men handlingen är obefintlig och obegriplig. Det är svårt att avgöra om det hela är en kärlekshistoria, skräckfilm, komedi eller parodi (och isåfall på vad). Recensenterna sågade filmen totalt, men bröderna kom igen redan samma år med en klart förbättrad version av filmen, då med namnet Hattmakaren i Sevilla (se nedan).

       
       
    Hattmakaren i Sevilla (1935) Bröderna Stetsons första färgfilm! En välgjord historia med massor av sång, dans och stepp. Rodolfo Stetson har huvudrollen som den levnadsglade hattmakaren och mästerdansaren Manolo. Vi får ta del av en ångande kärlekshistoria mellan Manolo och danserskan Sonja (spelad av Rodolfos fru Tanja). När hon en kväll besöker syltan där Manolo uppträder, smälter hon för hans enastående danskonst och dansar tillsammans med honom medan klädesplaggen ett efter ett åker av. Till slut dansar hon på borden i bara mameluckerna. Just denna scen betraktades som så stötande att den kraftigt klipptes ner i vissa länder. I steppkretsar betraktas filmen idag som banbrytande.

    Det här är en film om hattar (1935)
    Udda kortfilm gjord av Leonard Stetson. Under denna tid var Leonard rejält influerad av surrealismen, och kanske allra mest av René Magritte, som även har en liten roll i filmen som "mannen med hatten". Filmen är unik på många sätt, men främst såtillvida att inte en hatt syns så långt ögat kan nå.


  • Scen ur Hattmakaren i Sevilla, bröderna Stetsons första färgfilm. Vi ser huvudrollsinnehavarna Rodolfo och Tanja Stetson näst längst och längst till höger i bild. Övriga är, från vänster: Manuela Pérez (spansk flamencodrottning), Jesús Robinson (dansfantom och farfar till Robinson-Jesus) samt gitarrvirtuosen Ivar Pettersson.
  •    
     
  • Steppkungen Rodolfo Stetson, här med hunden Pricken, gör Bröderna Stetson, King Kong och jag till en sevärd upplevelse trots filmens uppenbara brister
  • Bröderna Stetson, King Kong och jag (1935) Ett märkligt hopkok av filmgenrer som låg i tiden. Uselt manus, trist dialog, men Rodolfo Stetson som en steppande King Kong på toppen av Empire State Building gör ändå filmen värd att se!

    Bröderna Stetson på Olympiaden (1936) Sorgligt försvunnen film, inspelad i smyg under OS i Berlin. Bröderna lyckades bl.a. få hela publiken att iklä sej lustiga hattar och Jesse Owens filmades då han spelade sten, sax, påse med Goebbels. Dessutom ingick en erotisk scen i en simbassäng mellan Leonard Stetson och Leni Riefenstahl, samt en scen där Göring och Himmler försökte kasta hattarna av varann med hjälp av gräddtårtor. Man kunde också ta del av några nyuppfunna sporter, t.ex. nazi-stövelkastning samt löpning över en tysk mil iförd naziuniform. Det som gjorde att Hitler slutligen beslagtog filmen - och troligen brände upp den - var en gyttjebrottningsmatch mellan honom själv och Siegmund Freud. Freud vann stort och lyckades dessutom behålla hatten på under hela matchen.


       
       
    Moderna hattar (1936) Samhällskritisk film med manus av Charlie Chaplin. I huvudrollen ser vi Leonard Stetson som underhuggare på en hattfabrik, där allt sker enligt löpande band-metoden. En vacker dag går han bärsärkargång bland maskinerna och börjar att med stor kärlek och inlevelse i hattens innersta väsen tillverka hattar enligt gammal hantverkstradition. Dom andra arbetarna hänger på och det blir stora stridigheter med fabriksledningen. Sebastian Stetson stod för den originella musiken, som framfördes uteslutande på fabrikssirener.

    Den vilda jakten på hatten (1936)
    Fristående fortsättning på Håll hårt i hatten, här är bröderna Stetson! från 1930. Ännu en film på det outslitliga temat "nya förgasare". Den fattige men hederlige mekanikern Smörj-Olle (Carlos Stetson) blir av med ett förgasarpatent som han gömt i sin stetsonhatt. En vanvettig jakt startar där sådana mängder av folk jagar varann kors och tvärs att ingen hittills riktigt lyckats hänga med i handlingen. Flera intressanta artiklar har skrivits om filmen, men ännu har ingen kunnat redogöra för hur Smörj-Olle egentligen får sin hatt tillbaka.


  • Laddad scen ur Moderna hattar. Leonard Stetson går i spetsen för arbetarna på hattfabriken
  •    
     
  • Sebastian Stetson spelade Gustav Vasa i den virriga filmen Bland mössor och hattar
  • Bland mössor och hattar (1936) Ett försök att spegla den svenska historien. Dock har man rört till begreppen rejält, bl.a. bär alla företrädare för hattpartiet stetsonhattar och alla företrädare för mösspartiet har stickade mössor (med design av Sigvard Bernadotte). Det hela avslutas med en skidtävling mellan Gustav Vasa och Karl XII.

    Systrarna Stetson (1937)
    Intressant film som bygger på verkliga händelser: en okänd halvsyster till bröderna Stetson hörde av sej när hon förstod att det var hennes bröder hon satt och tittade på en dag när hon var på bio. Bröderna Stetson spelade på rekordtid in en film om detta, men för att göra det hela lite mer spektakulärt fick systern (Sonja Stetson-Hatt) spela tre olika roller, vilket på ett skickligt sätt gav illusionen av att det var trillingsystrar det handlade om.

    Systrarna Stetson får sexlingar (1937)
    Blixtsnabbt inspelad uppföljare till föregående film. Sonja spelade åter dom tre systrarna och alla sex barnen spelades av en ung "Hatte" Furuhagen. I filmen debuterade även Sonjas två egna döttrar Hildegard och Sangfrid som "två trallande jäntor". Strax efter filmens premiär förklarade Sonja att skådespeleriet inte var något för henne, utan drog sej tillbaka till det pensionat hon var föreståndarinna för. (Som en hyllning till henne gjorde SF samma år en film om detta pensionat, den storslagna succén Pensionat Paradiset.)


       
       
    Lägg dina sorger i en gammal hatt (1937) Välgjord musikfilm med delvis tecknade inslag. Bröderna Stetson åker runt i världen som The Hot Hat Quintet och jammar med alla möjliga kändisar, såväl verkliga sådana som populära figurer ur tecknade filmer. Filmen är späckad med klassiska scener, t.ex. den där Chico Marx, Musse Pigg och Leonard Stetson spelar boogie-woogie med hjälp av gurkor, majskolvar och brinnande facklor som rullas fram och tillbaka över ett sju meter högt piano. Birgit Tengroth ses i huvudrollen och Edvard Persson medverkar som jovialisk krögare. Han sjunger även titelmelodin, som skrevs av Jules Sylvain.

    Full fart på hattavdelningen (1937) Greta Garbo gästspelar här som expedit på NK:s hattavdelning. Handlingen är snurrig men miljöskildringen är intressant. Thor Modéen spelar varuhuschef och Åke Söderblom spelar frejdigt hattbud med söderslangen i blodet.
    Eftersom filmen blev lite kort lade man in några intetsäjande sketcher med en okänd korvgubbe i Kungsträdgården.

    Hatty Boop (1937) Tecknad kortfilm (10 min.) om en flicka i utmanande sombrero som hinner brista ut i sång och dans hela fem gånger under den våldsamt forcerade handlingen. Dessutom introduceras ett flertal lustiga bifigurer som bröderna tyvärr ej jobbade vidare med, t.ex. Hatty Hattspett och Mästerhatten i stövlar.


  • Den klämmiga affischen till den käcka musikfilmen Lägg dina sorger i en gammal hatt
  •    
       
    Blixt-Stetson (1938) Ett totalt misslyckat försök att lansera en rymdhjälte. För det första var det alldeles för svårt att säja "Blixt-Stetson" och för det andra var Blixt-Stetsons dräkt så klumpig att Sebastian Stetson, som hade huvudrollen, överhuvudtaget inte kunde röra sej. Många scener fick därför tas "frysta", ungefär som när man gör tecknad film. Tempot blev därefter: ibland mycket långsamt och ibland mycket ryckigt. I rollerna sågs bl.a. Anne Gwynne som rymdkvinnan Dolly, Rodolfo Stetson som rymdkannibal och John Botvid som kannibalhövding.

    Med hatten i högsta hugg (1938) Fartfylld blandning av sjörövarfilm och skärgårdsbuskis. Carlos Stetson spelar med stor pondus den grymme kapten Kalott, som med alla medel vill få makten över Karibiska sjön. Filmen innehåller flera tuffa fäktningsscener mellan Carlos och Errol Flynn. Dom fyra övriga bröderna Stetson medverkar som muntra lättmatroser som spelar ukulele med Yngve Stoor. Sigurd Wallén är lysande som minst sagt vresig fiskargubbe och Emil Fjellström ser vi som alkoholiserad sjöbjörn med hjärtat på rätta stället.

    Fröken Forsblads fem frejdiga friare (1938) Hyfsad kärlekskomedi med manus och regi av det danska komikerparet Fyrtornet & Släpvagnen (Carl Schenström & Harald Madsen). Bröderna Stetson spelar förstås dom fem friarna och fröken Forsblad spelas suveränt av Sickan Carlsson.
    Kul att veta: filmen blev klar redan 1934, men originalfilmen glömdes kvar på en spårvagn, där chauffören - som var kort i rocken - hade den att sitta på.

  • Sebastian Stetson (i mitten) räddar Dolly (Anne Gwynne) från en rymdkannibal (Rodolfo Stetson) i det rejäla fiaskot Blixt-Stetson
  •    
       
  • Radoslav Stetsov spelade på sin egenhändigt byggda ormsaxofon i Hattfångaren från Hameln
  •  
    Hattfångaren från Hameln (1938) Spännande historia där den bulgariske konstmusikern Radoslav Stetsov spelar en man som med hjälp av en förhäxad ormsaxofon får invånarna i Hameln att skänka honom sina hattar. Av hattarna bygger han ett torn som ska nå upp till himlen. Folket vädjar till Stetzeus (hattguden) och ber honom straffa hattfångaren för hans övermod. Stetzeus bestämmer sej för att skoja med hattfångaren genom att varje dag höja himlen en aning. Hattfångaren försöker då få även Stetzeus på fall med hjälp av sin saxofon. Det blir emellertid svårt, då Stetzeus visar sej inneha en likadan saxofon, fast större. Filmen avslutas med en saxofonduell vars like inte hörts i filmhistorien.

    Hattarna i Gamla stan (1938) Edvard Persson, som ju även medverkade i Lägg dina sorger i en gammal hatt året innan, har här huvudrollen som hattmakaren Fredén på Mössgränd, han som stukar hellre än bra men har ett hjärta av guld. Filmen är kanske mest känd för att Greta Garbo förekommer i flera roller: pratsjuk kund i Fredéns affär, husmor på ett suspekt pensionat, munter spårvagnskonduktör som gärna brister ut i sång samt den trallande transvestiten som Fredén slutligen gifter sej med.

    Swing it, modisten (1938) Ej färdigställd film som tjänade som förlaga och inspirationskälla till den kända Alice Babs-filmen med nästan samma namn som kom två år senare. 1946 hade bröderna finslipat alla sina manusidéer och presenterade då den filmhistoriska milstolpen Swingpjatten med swinghatten.


       
     
  • John Wayne, Rodolfo Stetson m.fl. har samlats kring pokerbordet i Hat Ballou skjuter skarpt

  • Hat Ballou skjuter skarpt (1938) Laddat westerndrama med John Wayne i huvudrollen som revolvermannen och pokerhajen "Hat Ballou" Blomquist. Han åker runt i vilda västern och spelar falskt som ingen annan (bl.a. lyckas han en gång få femtal i hjärter ess), men ingen förstår hur han gör. Sheriffen i Stetson Junction (Åke Grönberg) erbjuder tiotusen dollar till den som kan fånga in Hat Ballou, död eller halvdöd. Prisjägaren "Big Hat Tourette" (Rodolfo Stetson) ger sej ut på jakt med puffran i högsta hugg. En natt när Hat Ballou sover finner Big Hat Tourette honom och upptäcker också hans hemliga trick: i sin enorma hatt förvarar Hat Ballou femtiotvå uppsättningar kortlekar vilka han skickligt använder sej av då han byter ut dom usla kort han får av andra falskspelare. Hat Ballou vaknar med Big Hat Tourettes pistolkolv mot pannan, men lyckas krångla sej ur situationen: han erbjuder sej att spela ett pokerparti med livet som insats... Hat Ballou vet naturligtvis inte att hans hemliga trick är avslöjat - eller vet han det? "Historiens svettigaste pokerparti!" enligt tidskriften Chaplins stora rankinglista från början av 80-talet.
       
       
    Min hatt den har tre kanter (1938) Bröderna Stetsons andra färgfilm (Hattmakaren i Sevilla var ju den första). Min hatt den har tre kanter är både genom sitt bildspråk och genom sitt budskap en epokgörande film, som går framåt i extremt långsamt tempo. En hattmakarlärling (Virginia Stetson) ska ta sej till en avlägsen platå i Sahara för att finna en sägenomspunnen trekantig hatt, med vars hjälp man kan resa i tiden. Storslagna naturvyer och magisk stämning. Albert Einstein sa om filmen att den gav en extra dimension åt relativitetsteorin och han skrev även en bok om den. Filmen fick två välförtjänta Oscars.

    Hatten, Mössan och Stödekepan (1939) Mindre lyckad beredskapsfilm. Rodolfo Stetsons steppnummer på en flygande kanonkula i slutet är filmens enda behållning.

  • Magisk stämning i Min hatt den har tre kanter med det äkta paret Virginia och Mustafa Stetson
  •    
     
    Storlek 58, Storlek 59 och Storlek 60 (1939) Ännu mindre lyckad beredskapsfilm, med ett slarvigt ihoprafsat manus. Av okänd anledning bestämde sej bröderna här för att återgå till stumfilmsformatet. Det som ackompanjerade gevär, kanoner osv. var endast ett struttigt klinkande piano. Titeln syftar naturligtvis på hattstorlekarna hos huvudrollsinnehavarna Carlos Stetson, Sebastian Stetson och Elof Ahrle.

       
     
  • Sven Jerring lär ut jiujitsu, ett svårförklarligt fenomen som uppstår när man ser Soldat med stukad hatt baklänges
  • Soldat med stukad hatt (1939) Ytterligare ett försök av bröderna Stetson att göra en film i tidens anda. Resultatet är på alla sätt katastrofalt. Filmen visades under en vecka, sen försvann den från biograferna och låg länge bortglömd i en råttangripen hattask på Stetsonarkivet. När Sebastian Stetson lyckades restaurera den på 70-talet gjorde han en intressant upptäckt som gjort att Soldat med stukad hatt fått viss kultstatus: om man spelar upp den baklänges får man se Sven Jerring lära ut jiujitsu till en grupp ungdomar i ett censurerat avsnitt av Barnens brevlåda. Hur detta gått till är ett stort mysterium.

    Den osynliga hatten (1939)
    Bröderna bytte äntligen genre efter tre misslyckade beredskapsfilmer i rad. Den osynliga hatten (också känd under titeln Kejsarens nya hatt) är en tankeväckande historia om en storbedragare, Kloker-Jöns (Carlos Stetson), som reser land och rike kring och påstår sej kunna tillverka hattar som bara kloka och förnuftiga människor kan se. Ingrid Bergman är fantastisk i den kvinnliga huvudrollen och Alfred Hitchcock syns i en biroll som sej själv. Dessutom ser vi i filmens slutskede Shirley Temple som det lilla barnet som skriker repliken: "Titta, han är ju inte osynlig...och han har ju ingen hatt!"

       
     

    Filmerna från 30-talet Filmerna från 40-talet
    Filmerna från 50-talet Filmerna från 60-talet Filmerna från 70-talet
    Filmerna från 90-talet Filmerna från 00-talet