Hatman och dom fem samurajbröderna (1990) Den långt ifrån lika framgångsrika och välgjorda uppföljaren till Hatman, som gjordes året innan. Ett riktigt hastverk som dubbades till japanska för att erövra publiken där. Det blev ett sensationellt fiasko, eftersom den ordbok som användes vid den rekordsnabba dubbningen visade sej vara på kinesiska istället för japanska. |
Hatman
och dom fem samurajbröderna möter Godzilla (1990)
När föregående film floppade spelade bröderna Stetson
tillsammans med Mats Helge Olsson på endast två veckor in
en ny film, denna gång dubbad till japanska. Här har man inte
sparat på krutet vad gäller fäktning, karate, sumobrottning,
karaoke-sång och monster som massakrerar städer. En riktig
kassasuccé i Japan, men filmen uppmärksammades ingen annanstans.
Intressant kuriosa är att Godzillas vrålanden egentligen är
soundtracket till 30-talsfilmen Moderna
hattar som spelas på halva hastigheten.
Hatten från den ljusa sidan (1990) Jack Nicholson spelar här med bravur en hattmakare som är så djupt deprimerad att alla hattar han tillverkar blir grå. Till slut träffar han en Kristus-liknande kvinna (Zandra del Sombrero) som lär honom att vända den ljusa sidan till. Filmen, som senare gjordes i en utslätad Hollywood-version, är även känd under titeln I mörkret är alla hattar grå. Den sociala hatten (1990) Fin dokumentär om hattmakaren och filmälskaren Gunder Lundén från Hatthyttan. Gunder berättar om hur han tidigare levde ett isolerat liv, men sedan han startade en hattbutik har han blivit en mer social och utåtriktad person. Hans passion för hattar och film väcktes av en bröderna Stetson-film som han såg i ungdomen, Hattarna i Cherbourg. "Sedan dess", säjer Gunder i filmen, "har jag sett över tvåhundra bröderna Stetson-filmer och för varje premiär jag gått på har jag låtit tillverka en ny hatt". Gunder är också ordförande i Hatthyttans Bröderna Stetson-Sällskap (HBSS). |
|
|
När
hattarna tystnar (1991) Hyfsad thriller
med Jodie Foster som ung polisaspirant med hatten på svaj och Conrad
Stetson som den klyftige kepsätaren Hattibal Stetson. Filmen
handlar om jakten på en enfaldig mördare (lysande spelad av
Stellan Skarsgård) som håller på att sy en hatt av människohud,
vilken han tänker bära på hattparaden i New Orleans. Hattibal
kan emellertid läsa mördarens tankar och avslöjar dessa
för polisaspiranten i form av kluriga gåtor. I utbyte får
han äta upp en efter en av dom rejält insvettade kepsar som
hon burit under sina träningspass. I USA gjorde man som så
ofta en egen version av filmen. I den versionen - som fick namnet När
lammen tystnar - tog Anthony
Hopkins över Conrad Stetsons roll, och han lyckades inte riktigt
göra den rättvisa. Bröderna Stetson bor i Pasadena (1991) Bröderna Stetsons tredje samarbete med Lars Norén (se Hatten är dagens mode från och Hattstukandets olidliga svårighet). Bröderna Stetson spelar fem grannar i Pasadena, en sömnig stadsdel i Pataholm. Där lever alla sina stillsamma liv till synes välanpassade och lyckliga, men en dag flyttar en underlig man vid namn Bobby Fischer - spelad av Göran Ragnerstam - in och börjar utmana en efter en av grannarna på schack. En kuslig stämning sprider sej sakta i kvarteret då det visar sej att alla som spelat schack mot Bobby Fischer börjar bete sej en aning annorlunda, t.ex. minns dom inte längre hur man spelar bridge. Fru Olsson (Yvonne Lombard), som varje lördag anordnat bridgeturneringar i grannskapet, sitter till slut alldeles ensam vid bridgebordet. Då knackar Bobby Fischer på... |
Bröderna
Stetson bor inte här längre (1991) Hollywood-variant
av föregående film med regi av Martin Scorsese. Inte så
pjåkig, men inte lika bra som originalet. Bröderna Stetson
skrev manuset, men var i övrigt inte inblandade i filmens tillblivelse.
Dom fem huvudrollerna i filmen - alltså rollerna som "bröderna
Stetson" - spelas i filmen av fem kompetenta skådisar som aldrig
tidigare varit inblandade i något av brödernas projekt: Sean
Penn (Sebastian), Harvey Keitel (Carlos), Kevin Spacey (Rodolfo), Christopher
Lambert (Leonard) och Samuel L. Jackson (Mustafa). Rollen som Bobby Fischer
görs med stor porträttlikhet av Bobby Fischer
själv. När Harry och Sally provade hattar (1991) Finstämd och välspelad romantisk myskomedi som borde fått en mycket större publik än den fick. Susanne del Sombrero de Stetson, som vi känner såväl som punksångerska som redaktör för skivarkivet här på Stetson-sajten, fick en välförtjänt Oscar för rollen som Sally. Rollen som Harry gjordes av Björn Kjellman. Han sjunger även filmens kända ledmotiv, Bind mej! Stuka mej! (text & musik: Galenskaparna). |
|
|
|
The Hip Hop Hat (1991) Stilbildande film med massor av musik. Sebastian Stetson började intressera sej för hiphop några år tidigare och ville tillsammans med sitt barnbarnsbarn, rapparen Marianne Stetson, dokumentera en intressant tidsepok med hjälp av en ansenlig mängd skådespelare ur Stetson-släkten samt massor av mer eller mindre kända musiker (till dom mer otippade hör Roland Cedermark och Eva Bysing). Filmen innehåller självklart monsterhiten The Hip Hop Hat, framförd av Sebastian och Grandmaster Flash, men även t.ex. Zulu Hat och Looking For The Perfect Hat med Afrika Bambataa och Marianne Stetson. Ovan ses tre bilder på Marianne, tagna i samband med lanseringen av filmen. Marianne var less på hiphopens redan då stereotypa klädstil (främst förstås den fula kepan som många än idag envisas med) och ville skapa något nytt. Hon lät därför Majken Stetson sy upp kläder, hattar och mössor helt i vitt. Filmen blev stilbildande på flera sätt, men tyvärr slog aldrig nytänkandet vad gällde kläderna igenom. Bild nr 2 användes som synes som förlaga till bioaffischen (bild 3). Marianne har ända sedan 1991 inte ägnat sej åt film. Keps Fear (1991) Fristående fortsättning på När hattarna tystnar. Här har den smarte kepsätaren Hattibal (Conrad Stetson) lyckats fly ur det välbevakade fängelse där han suttit i tjugo år. Nu är hans plan att äta upp alla basebollkepsar som finns i USA. Polisaspiranten Söderström (som även i denna film spelas av Jodie Foster) anar oråd när det visar sej att alla kepsar tillhörande klubben Boston Red Hats skonas. Hon vet sedan tidigare att det är Hattibals favoritlag. Filmen innehåller vissa spänningsmoment, men det är inte direkt så att man ligger sömnlös natten efter att man sett den. Mannen som förväxlade sin hatt med sin hustru (1992) Psykologisk thriller om en stressad man (spelad av Josef Stetson) som plötsligt en dag förlorar närminnet. Det hela får dock ett lite otroligt slut: det visar sej att han lagt det i sin hatt. |
|
Bröderna
Stetson hos Findus och Pettson (1992)
En hyfsat lyckad familjefilm, men storyn är för rörig för
att tilltala dom allra minsta. Dessutom bär alla skådespelare
likadana hattar som Pettson, vilket leder till stor förvirring. Bröderna
lyckades övertala Jan Lööf - känd från Tårtan
- att spela huvudrollen och katten Findus görs av Danny DeVito.
Dekoren designades av femåriga Clara
Stetson, och för denna välgjorda dekor fick filmen en guldbagge. Godzilla och hotet mot hattfabriken (1992) Uppföljare till Hatman och dom fem samurajbröderna möter Godzilla från 1990. Bröderna skrev bara manuset och blev inte alls nöjda när dom såg det färdiga resultatet: det japanska regissörsteamet hade bl.a. hastigt och lustigt bestämt att Godzilla inte längre skulle ha stetsonhatt på sej. P.g.a. detta gruff blev det ingen vidare satsning på att erövra den japanska publiken. |
Lotta
på Hattmakargatan (1993) En
fantastisk skådespelarinsats av sexåriga Clara Stetson - som
ju även gjorde dekoren till Bröderna Stetson hos Findus
och Pettson året innan - gör detta till en mycket
lyckad familjefilm. Vi ser även Björn Granath och Åsa
Stetson i fina rollprestationer. Två välförtjänta
guldbaggar fick filmen året därpå. Black Hat (1993) Bröderna Stetson spelar fem musiker på dekis. Filmen skildrar, i extremt långsamt tempo, dom sista dagarna för dansbandet Colin Nutleyz. Förutom bröderna Stetson ser vi i rollerna bl.a. Helena Bergström som snabbköpskassörska, Reine Brynolfsson som hennes pojkvän och Johannes Brost (känd från Hatman-filmerna) som byfånen Klingström, vars passion är att i smyg titta på när folk provar hattar. Klingström bygger i filmens slut en jättelik halmhatt som han tuttar på samtidigt som han dansar twist. |
|
Short
Hats (1993) Mångbottnad historia om en
hattmakare (spelad av Madeleine Stowe) med förkärlek för
extremt korta hattar. En dag sveper en tornado genom hennes rum och sprider
hennes favorithattar runt världen, vilket gör henne så
chockad att hon blir förlamad. Genom diverse parallellhandlingar
får vi sedan följa hur dessa hattar blåser runt världen
i jakt på sina respektive perfekta ägare, som visar sej vara
enbart utslagna människor och mentalpatienter. En efter en söker
sedan dessa tolv nya ägare upp kvinnan för att berätta
om hur deras liv förändrats sedan dom fann sin perfekta hatt.
För varje besökare som kommer släpper hennes förlamning
mer och mer, och hennes liv får en ny mening. Mustafa
Stetson stod ensam för både manus och regi och vi ser bl.a.
Tom Waits och Per Ragnar i finstämda rollprestationer. |
|
Hat
Fiction (1994) Sonja Blom (Veronica
Stetson) jobbar om dagarna som privatdeckare, men varje natt hamnar
hon i en märklig film med namnet Hat Fiction. I
den filmen spelar hon en hunsad hushållerska hos Walt Disney (spelad
av John Travolta). Efter att Disney tvingat henne att klä sej som
Mimmi Pigg och därefter försökt våldta henne, flyr
hon med sin älskare Dante (Peter Dalle) in i den ena filmen efter
den andra, bland annat flera av bröderna Stetsons mest kända
filmer. Hat Fiction är proppfull med filmreferenser
och är därför en riktig godbit för cineasten.
Bröderna Stetsons kontrakt (1994) Försök till samarbete mellan bröderna Stetson, Peter Greenaway och Susanne Osten. I rollerna återfinns bl.a. Rodolfo Stetson, Mona Seilitz, Etienne Glaser och bröderna Bronett. Inga av dom inblandade blev nöjda med filmen och den gick aldrig upp på bio. Av dom tio personer som bevistade den slutna premiärvisningen föll åtta i sömn och två lämnade lokalen. |
Hattarna
i Stetson County (1994) Film på samma tema som Hatten
från den ljusa sidan, men med större budget. Fotografen
Jan-Bobby (Clint Eastwood), sitter i godan ro på en biograf och
goffar i sej popcorn när han plötsligt utvecklar en allvarlig
form av allergi mot amerikanska filmer. Han beger sej då till ett
vilohem i Stetson County, där han möter hattmodisten Frida Flaxén
(Zandra del Sombrero), som lider av prestationsångest. Dom utvecklar
en stark vänskap. En natt sätter Frida igång att skapa
igen, och när Jan-Bobby provar den hatt hon gjort genomskådar
han med ens all ytlighet i världen. Han och Frida emigrerar därefter
till Indien, där dom börjar spela in en actionfylld musikalversion
av samma del av filmen som vi just sett; filmen börjar alltså
om, men nu i en helt hejdlös version utan en död sekund. Bröderna
Stetson stod för manus och regi och för musiken, som framfördes
på lergökar och tombuteljer. Hattarna i Stetson County
fick en amerikansk motsvarighet ett år senare (även i den är
Clintan med), men där finns ingen inspiration från indisk film
så långt ögat når. San Lorenzo-hatten (1995) Under en natt då bröderna Stetson, bröderna Taviani, bröderna Cohen, bröderna Farrelly och bröderna Kaurismäki satt och drack tequila bestämdes att man borde göra en ny version av bröderna Tavianis film San Lorenzo-natten. Resultatet blev mycket sevärt! Filmen handlar bl.a. om det svåra i att vara sej själv, eftersom man ibland önskar att man var någon annan. Sebastian Stetson säjer i en scen: "När jag var ung ville jag bli en ny Rembrandt...nu är jag gammal och känner mej oerhört tacksam för att jag inte blev en man som varken sett en film eller burit en äkta stetsonhatt". Musiken framförs av Bröderna Lindkvist och Bröderna Djup. |
|
Christa
Klages stora keps (1995) En lekfull
men tänkvärd historia om Christa Klage (Veronica Stetson) som
på sin artonårsdag får en keps av sin pojkvän (Kim
Sulocki). Det visar sej att Christa och kepsen känner sådan
kärlek till varandra att dom snart lever i en sällsam symbios.
Ett spektakulärt svartsjukedrama tar sin början då pojkvännen
kräver att Christa måste välja: kepsen eller honom. Christa
försöker övertyga honom om att hennes keps och hennes hjärta
båda är lika stora och att det finns gott om plats även
för honom. Älskling, jag krympte kepsen! (1995) Snabbt ihoprafsat försök till komedi. Tyvärr är underhållningsvärdet noll och filmen blev en riktig flopp. Som tur är, kan man nog säja, för detta var tänkt som den första i en hel serie filmer. Bröderna kunde därmed koncentrerade sej på andra, mer lyckade projekt. Sebastian Stetson räknar i boken Filmer jag skulle velat göra upp fyra tilltänkta men aldrig påbörjade filmer: Titta, nu krymper jag din keps också!, Fem bröder förstorar en babykeps, Ett päron till hattmakare krymper kepsar i Europa samt Älskling, jag är ensam hemma med en förkrympt keps! |
|
|
Underbara
kvinnor vid hatten (1995) Tredje
huvudrollen för Veronica Stetson på kort tid, nu i en nästintill
outhärdligt långsamt berättad film som gör sitt bästa
för att se ut som om den vore inspelad på 60-talet. Övriga
kvinnor är Åsa Karlin, Johanna Lovén (dotter till Märta
Lovén) och Susanne del Sombrero de Stetson. I dom manliga rollerna
ser vi George González, Jonas
Karlsson och Göran Gillinger. Handlingen är enkel: några
familjer solar, badar samt provar hattar och badmössor. Idyllen störs
då en vildsint alkoholiserad familj dyker upp och påminner
om att det finns en värld utanför det stillsamma paradiset.
Conrad Stetson är lysande som farfar i familjen. I en biroll ser
vi Alice Timander åka förbi i en liten fiskebåt. Hattmakeriet (1995) Var från början tänkt som en TV-serie. Denna serie var menad att gå i Sveriges Television, men där ville man ändra så mycket i manuset att bröderna efter en tid drog sej ur. Bl.a. ville SVT att det skulle handla om båtar istället för hattar. Under våren 1990 spelades iallafall sex provavsnitt in med Gösta Prüzelius som den robuste direktören över hattfabriken Stetsén & C:o. Provavsnitten klipptes 1995 ihop till en långfilm, vilken dock aldrig visats, varken på bio eller TV. |
Den
blomsterhatt nu kommer (1996) Johan Widerberg spelar den unge
hattprovarassistenten Basker-Benke som blir kär i en erfaren äldre
hattmakare, Hatt-Harriet (Marika Lagercrantz). Harriet gillar visserligen
Benke och hon stukar kärleksfullt hans hatt, men hon blir inte förälskad
i honom. Benke genomlider en intensiv sorgeperiod
innan Harriet under filmens sista kvart håller en djup monolog om
det sorgliga i att så många filmers enda mening är att
dom två man vet ska få varann till slut får
varann ("likt en blomsterhatt som kommer", som hon så
vackert uttrycker det). Benke förstår då att hans olyckliga
kärlek bara är ett dramaturgiskt grepp i en film...och så
slutar det med att dom får varann. Och hatten har sin gång (1996) Sophie Chapeau, som debuterade som skådespelare i Hatten är dagens mode 1986, debuterade här som regissör. Vi ser Audrey Tautou i en tidig roll som Flinka Frida, som arbetar som sorterare på en sopstation. Hon lägger nitiskt allt som lämnas in på sopstationen på sin rätta plats, men så fort Flinka Frida får syn på en välstukad hatt smusslar hon snabbt undan den och tar hem den till sin lägenhet. Till slut är det bara en smal gång kvar i hennes lägenhet, resten av utrymmet upptas av hattar. Denna första halva av filmen har hämtat mycket inspiration från Roman Polanskis Repulsion. En timme in i handlingen byter dock filmen riktning helt då Fridas stölder upptäcks och hon avskedas från jobbet. Hon blir då så sänkt att hon får antidepressiv medicin utskriven, men det visar sej att medicinen felexpedierats och är egentligen hästmedicin. Så övriga delen av filmen har hämtat sin mesta inspiration från Åsa-Nisse ordnar allt. Filmen har en del fina scener, men i det stora hela är den ganska obegriplig. |
|
Svart
hatt, vit hatt (1996) Ett hejdundrande
musikaliskt äventyr med bröderna Stetson i högform och
med Emir Kusturica som regissör. Bröderna reser runt på
Balkan och jammar med mängder av musiker. Tempot är högt
och vackra scener blandas med komiska. Samtliga musiker i filmen bär
antingen svart eller vit hatt. Filmen, som spelades in medan kriget på
Balkan fortfarande rasade, kan ses som en partsinlaga i dom konflikter
som då rådde och som fortfarande råder på många
platser i världen: skillnaderna mellan oss människor är
inte märkvärdigare än skillnaden mellan att bära en
svart hatt eller en vit. Fröken Stetsons känsla för hattar (1997) I en liten hattbutik går livet sin gilla gång för modisten Vera Stetson (Victoria Stetson). En dag kommer Bruno (Figge Norling) in för att köpa sej en ny hatt för att fira att han släppts ur fängelset. I samma stund blir han och Vera blixtförälskade, men ingen av dom vågar visa det. Bruno återkommer sedan varje dag med det ena skälet efter det andra till att köpa en ny hatt. En erotisk stämning spirar i butiken, men trots Brunos och Veras känslor för varann vågar ingen ta första steget. Bruno står en dag inte ut längre, utan super sej redlös och avslöjar vad han känner. Tyvärr råkar han ta fel på Vera och en av butikens stamkunder, Tina Jönsson (Eva Bysing), som i hemlighet är kär i Bruno. Upplagt för förvecklingar alltså! Fröken Stetsons känsla för hattar gör ändå till sist att allt slutar lyckligt. Filmmusiken skrevs av Aston Reymers Rivaler. |
|
Stetson
Cruise (1997) Film gjord på
initiativ av Tom Cruise, med honom själv i huvudrollen och Nicole
Kidman som Fredag. Idén till filmen fick Tom när han såg
bröderna Stetsons film Stetson
Crusoe. I början känns filmen ruskigt seg, men
sitt kvar, för en bit in i handlingen blir Cruise en ny bröderna
Stetson-figur, Hercule Hatt, och därefter känns ingenting i
filmen säkert längre! Tyvärr visades Stetson Cruise
aldrig på bio (men den finns på DVD), distributörerna
ville nämligen döpa om den till Expedition: Stetson,
vilket bröderna Stetson inte gick med på. Kul att veta: filmens
första hälft blev strax därpå inspirationskälla
till en annan film på samma tema, då med Tom Hanks i huvudrollen. Jag vet vilken hatt du bar förra sommaren (1997) 60-åriga Maj-Lis (Zandra del Sombrero) drömmer sej tillbaka till sommarsemestern på Gotland året innan. Då träffade hon sitt livs kärlek, en hattmakare med dom grå tinningarnas charm (Sven Wollter). Maj-Lis minns hans doft och hans sensuella röst, men hon kan inte minnas hur han såg ut - det enda hon minns är vilken hatt han bar. Maj-Lis besöker därför en hypnotisör (Magnus Härenstam) och får vara med om en spännande resa in i sitt inre. Bröderna Stetson skrev även manus till en uppföljare, Jag vet fortfarande vilken hatt du bar förra sommaren, men den spelades tyvärr aldrig in. |
Bröderna
Stetson i tuppform (1997) Här
fick bröderna en stark längtan att göra en fartfylld komedi
i samma stil som deras filmer från 20- och 30-talen. Man bjuds på
många glada skratt i denna vansinniga historia om en muterad tupp
som vill bli universums bäste bondkomiker. Vi ser nästan enbart
skådespelare ur Stetson-släkten i rollerna, men i sångnumren
förekommer också Svenne & Lotta. Aristohats (1997) Redan i slutet av 60-talet började José Stetson skissa på en tecknad långfilm som skulle handla om några coola jazzdiggare i hattar. 1997 kunde José äntligen presentera det färdiga resultatet. José fick innan premiären massiv kritik, bl.a. påstods att han skulle ha plagierat Walt Disney-filmen Aristocats, men kritikerna tystnade tvärt efter att ha sett filmen. Detta är verkligen ingen barnfilm, utan här ingår allt som i vanliga fall inte ingår i en tecknad film: sex, droger, vardagliga scener och framförallt människor som inte skriker i falsett med tillgjorda röster utan pratar helt normalt. Alla har väl också hört filmens kända ledmotiv Alla snubbar, alla snubbar, alla snubbar vill ju bära hatt som framförs av Svante Thuresson & The Stetsons. |
|
Hattmakaren,
hans frisör, hans mage och hans obefintliga filmmanus (1998)
Trots misslyckandet med Bröderna
Stetsons kontrakt 1994 försökte sej bröderna
Stetson på ännu ett samarbete med Peter Greenaway. Sebastian
Stetson sa strax efter filmens premiär att bröderna Stetson
borde ha dragit sej ur det hela på ett tidigt stadium, inte minst
eftersom ingen av bröderna ens kunde komma ihåg filmens titel.
Det gjorde inte heller affischmakaren
Östen Stetson, som först skickade ut en affisch där
han döpt filmen till Hattmakaren, hans frisyr,
hans maka och hans obegripliga film. Denna affisch,
som snabbt drogs tillbaka, är nu värd multum bland samlare.
Men vad handlar då filmen om, kanske ni undrar? Ja, det ska vi skriva
om så fort vi lyckas ta oss igenom den utan att somna. Mannen som kunde tala med hattar (1998) Timslång film gjord för SVT. Ett ömsint och gripande porträtt av bröderna Stetsons far Stephen. Stephen spelas av sammanlagt sju olika medlemmar ur Stetson-släkten, för att man ska kunna täcka upp hans händelserika liv hela vägen från vaggan till graven. En liknande film om deras mor Anna-Lena (med arbetsnamnet Kvinnan som kunde tala med mannen som kunde tala med hattar) är delvis färdigställd, men inspelningarna avbröts då Lukas Moodysson och Lars von Trier hörde av sej och presenterade manuset till en film som bröderna inte kunde motstå att genast sätta igång med (se nedan). Hattidioterna från Åmål (1998) Varm, trovärdig och engagerande film med manus av Lukas Moodysson och Lars von Trier (den senare har också en biroll i filmen). Handlingen kretsar kring "Kaparn" (Leonard Stetson) och "Knegarn" (Carlos Stetson), två åttiofemåriga homosexuella f.d. kåkfarare som lär känna varandra på en studiecirkel i hatt-tillverkning. Trots att större delen av befolkningen kallar dom för idioter finner dom kärlek och harmoni hos varandra. En nutida klassiker i genren pensionärsfilm! |
|
I huvudbonaden
på John Malkovich (1998) Redan 1968 hade Leonard Stetson
ett manus klart till en film som var tänkt att heta I
kepsen på en gammal gubbe. Idén till den fick han
genom sina upplevelser av sinnesutvidgande droger. Filmen blev dock aldrig
inspelad och manuset föll i glömska. Vid en städning i
den sällan använda studion hittade Mogens
och Salvatore Stetson manuset och blev eld och lågor. Dom bestämde
sej för att spela in filmen själva och dom första scenerna
med John Malkovich, som råkade vara på genomresa, togs redan
samma dag. Filmen spelades in på bara fem dagar, därefter satt
Salvatore och Mogens under ett helt år och redigerade den. Dom klippte
in avsnitt ur andra bröderna Stetson-filmer och lekte med effekter
och färger på ett sällan skådat sätt (t.ex.
är filmen helt gul första kvarten). Resultatet blev alldeles
för udda för att göra någon succé på
biograferna, men både Leonard - som ju skrev ursprungsmanuset -
och John Malkovich blev helnöjda. Filmen har fått flera utmärkelser
för sitt udda bildspråk. |
Hattgalen
(1999) Clara Stetson gör här
sin andra filmroll (den första var i Lotta
på Hattmakargatan). Filmen kan beskrivas som en modern
variant av 40-talsfilmen Dr.
Stetson och Mr. Keps och handlar om trettonåriga Lovisa
som gör uppror mot vuxenvärlden. Men en dag råkar hon
ta på sej en vit hatt och förvandlas då till sin diametrala
motsats: en studiebegåvad, frälst countrysångerska. Hon
glömmer omedelbart sitt andra jag, som emellertid gör sej påmint
så fort hon tar av sej hatten. Gång på gång slits
hon mellan dom olika identiteterna. Det hela är en otäck, men
mycket rörande historia om hur det kan vara att växa upp. Det
är också ovanligt att se en så frän hattkritik i
en bröderna Stetson-film. Lovisas mamma spelas av Cher och pappan
av Nicolas Cage. Vem vill bli modist? (1999) Frågesportfilm med Bengt Magnusson i huvudrollen. Ytterst seg historia. DVD-versionen, som heter Hatt eller dubbelt, innehåller några misslyckade tagningar. Dessa känns mer lyckade än tagningarna som är med i själva filmen. |
|
Hattmakaren
som visste för mycket (1999) Uppföljare till föregående
film. Här får vi följa truckföraren Ralf-Roger Hattstedt
(spelad av bröderna Stetson-debutanten Kristian Luuk) som vunnit
högsta vinsten, dvs. att bli modist. Han reser till Paris för
att genomgå en krävande utbildning, men där dras han efter
en tid in i en spionhärva och erbjuds tio miljoner franc av några
skummisar för att avslöja vad han vet om stetsonhattar. Pengarna
lockar naturligtvis, men samtidigt känner han att han inte kan svika
sitt kall. Filmen är kanske inte någon av brödernas bästa,
men ändå sevärd. Förutom Kristian Luuk ser vi bl.a.
Kevin Kline, Gunnel Fred, Claes Malmberg och Alexandra
Stetson i rollerna. Intressant kuriosa: i en kort sekvens där
Alexandra Stetson badar bastu tillsammans med några fransmän
kan vi se den några år senare rikskände "Naken-Janne"
i en biroll. En liten film om konsten att stuka hattar (1999) Killinggängets ironiska hyllning till bröderna Stetsons filmkonst. En härlig samproduktion där hela Killinggänget och alla bröderna Stetson plus flera barn och barnbarn medverkar, dessutom ser vi Felix Herngren och Meg Westergren i viktiga roller. Robert Gustafsson är fantastisk som hattmakarlärlingen som ständigt tappar hatten i dom mest pinsamma situationer. |