|
På modistfronten intet nytt (1940) Spännande men stundtals förvirrad film om en hattmodist (spelad av Marie Bouquet) som smugglar meddelanden till motståndsrörelsen i sina hattar och väskor. Bröderna Stetson spelar med skiftande porträttlikhet Hitler (Carlos), Goebbels (Leonard), Himmler (Mustafa), Stalin (Rodolfo) och Gustav Vasa (Sebastian, som alltså spelade samma rollfigur som i Bland mössor och hattar), vilka alla dödas av motståndsrörelsen. Inget land vågade visa filmen under kriget, men efter krigets slut blev den en stor framgång. Riddarhatten från Malta (1940) Efter att ha gjort tre riktigt taffliga beredskapsfilmer året innan avancerade nu bröderna Stetson och presenterade denna riktigt välgjorda krigsfilm. Handlingen kretsar kring rekryten Malte från Malta (Leonard Stetson), som sänds ut i strid utan att veta vad som är fram eller bak på ett skjutvapen. Han lämnas dessutom av misstag ensam kvar mitt bland fiender. När allt ser som mörkast ut minns han plötsligt en sång hans maltesiske farfar brukade sjunga, sången om Riddarhatten: "...när Riddarhatten du tar på, kan inget ont dej nå!" Utan att han förstår hur, sitter Riddarhatten plötsligt på hans huvud och vi får sedan följa Maltes ensamma, heroiska kamp bakom fiendens linjer. Filmen är även känd under titeln Rädda menige Stetson. |
Rid
i hatt! (1940) Trovärdigt, gripande drama om en cowboy som
bestämmer sej för att rida genom Amerika för att hans hund
Apache (spelad av Carlos Stetsons hund Jeppe) ska få uppleva hela
det vackra landet innan han dör. John Wayne spelar med stor karisma
cowboyen, som trots att hans häst Geronimo (spelad av Leonard Stetsons
häst Klimpen) blir stulen bestämmer sej för att till varje
pris genomföra ritten, om det så ska ske till fots. Med stetsonhatten
på huvudet och sadeln i handen vandrar han iväg tillsammans
med sin trofasta följeslagare. Parallellt får vi följa
hur Geronimo rymmer och börjar spåra upp sina vänner.
Efter många mils vandring träffas så alla tre igen och
det återseendet hör till en av filmhistoriens klassiska scener.
Hunden Jeppe fick under återstoden av sitt liv mängder med
erbjudanden om filmroller, men han tackade nej till samtliga. Klimpen
däremot tackade ja till flera erbjudanden, bl.a. medverkade han som
dromedar redan följande år i Tänk
om jag gifter mej med hattmakaren. Snövit och dom sju hattarna (1941) Bröderna Stetsons enda animerade långfilm. Helhetsintrycket är taffligt. Det filmen är känd för är väl Snövits steppscen tillsammans med ett rådjur i hatt som tecknats i mycket naivistisk stil av Rodolfo Stetson. |
|
Tänk
om jag gifter mej med hattmakaren (1941) En riktig klassiker
som utspelas i orientalisk miljö (en genre bröderna Stetson
återvänt till lite då och då). I huvudrollen ser
vi för första gången Olga
Lundström, som ju kommit att förgylla många senare
bröderna Stetson-filmer. Hon spelar en fattig flicka som vill bli
kamelförare men istället tvingas hon gifta sej med en sadistisk
hattmakare (Georg Rydeberg). Flickan flyr ut i öknen där hon
möter sin stora kärlek, en kamelförare (Mustafa Stetson)
vars dröm är bli hattmakare. Dom båda bestämmer sej
för att byta plats med varann... Vacker historia med många
bottnar. 1976 gjorde bröderna Stetson en ny version av filmen, då
med titeln Yrke: hattmakare.
Hovmästarn, det ligger en hatt i soppan! (1941) Hyfsad komedi om en hattmakare som vill omskola sej till kock, med därpå följande förvecklingar. I rollerna ser vi bl.a. "Bullen" Berglund, Tanja Stetson och Tollie Zellman. Filmen är även känd under titeln Bröderna Stetson klarar biffen. |
|
|
Vad
tar ni för hatten där i fönstret? (1942)
Underhållande sång- & dansfilm som spelades in på
Tahiti. Olga Lundström står för samtliga sångnummer,
med den äran! Vi får ta del av flera kända örhängen,
dels titelmelodin förstås (i sju versioner), men även
bl.a. Hatten från Hawaii, som
blev en stor skivframgång på sin tid. Thore Ehrlings orkester
är filmen igenom på ett strålande spelhumör! Dr. Stetson och Mr. Keps (1942) Ett tämligen misslyckat försök att göra en barnvänlig version av R.L. Stevensons kända roman. Sebastian Stetson spelar en forskare som genom att dricka en dekokt bryggd på garvsyra, ostkaka och surmört förvandlas till den otäcke Mr. Keps. Förvandlingen är dock inte större än att den stetsonhatt han bär på huvudet förvandlas till en liten grå keps. Sebastian medgav själv några år senare att filmen kanske blev lite väl barntillåten och tyckte att "Vi kunde åtminstone ha gjort kepsen svart". Snapphattar (1943) Edvard Persson spelar en skånsk Robin Hood som stjäl hattar från dom rika och ger till dom fattiga. Historien är rappt och säkert berättad och det är en fröjd att höra Edvard varje gång han brister ut i sång. Den mest populära melodin ur filmen blev Snipp, snapp, hatt som sålde i över 500 000 ex. |
|
Sex
hattar i en hattask (1943) Mästerdetektiven
Hercule Hatt (se ovan) är här tillbaka i en betydligt mer fartfylld
film. Regin sköttes av Alfred Hitchcock och här handlar det
om två smugglare (Thor Modéen och Åke Söderblom)
som jagar Hercule genom USA, eftersom han luskat ut att dom stulit en
diamant och gömt den i en av sex stycken identiska hattaskar, som
alla kommit på villovägar. Hercule blir dessutom oskyldigt
anklagad för mord och jagas därför av polisen. Samtidigt
jagar han själv den riktiga mördaren,
en inkasserare (Sigge Fürst) som i sin tur jagar en av poliserna
för att denne inte betalat för en nyligen inköpt stetsonhatt.
Slutligen jagar tillverkaren av denna stetsonhatt en liten busig hustomte
(Jean Gabin) som ställer till ofog på hans hattmakeri. Nils Stetsons underbara resa genom världen (1944) Gripande familjefilm där den modige skånepågen Nils Stetson flyger runt världen på en gås för att skapa fred och harmoni. Vid endast tolv års ålder debuterade här den legendariske skådespelaren Conrad Stetson i rollen som Nils. Filmen är en av ytterst få som spelats in i bröderna Stetsons ateljé på Österlen, Stollywood Studios. |
Bröderna
Stetson går på en blåsning (1945) Denna film
gjordes egentligen bara för att Leonard Stetson skulle få visa
upp sitt nya trick, som han tränat på alltsedan han brände
fingrarna två år tidigare (se Med
hattarna på sne´): att genom att vissla en extremt
hög ton få hattar att falla av på personer så långt
borta som sju kilometer. Detta i och för sej imponerande trick upprepas
ett femtiotal gånger under filmen. Mellan uppvisningarna finns en
tunn historia om en visslande grabb i äppelknyckarbyxor som pallar
äpplen, spelar hartsfiol och lägger pruttkuddar på stolar.
Grabben spelas av en ung Jan Malmsjö. |
|
Basker-Villes
hatt (1945) Klurig deckarhistoria
där vi ser bröderna Stetsons kusin Rut
Stetson i huvudrollen som mästerdetektiven Ulla Quistblom. Filmen
utspelar sej på en vindpinad hed i England, där flera mord
begås med hjälp av dresserade vildsvin. Allt pekar på
att det är den ökände flåbusen Basker-Ville och hans
vildsvin Razorhat som är mördarna, men Ulla Quistblom är
inte övertygad om deras skuld. Och varför är offrens hattar
utbytta mot baskrar? Slutet avslöjas inte här... Bron över floden Hatt (1945) En tät och spännande historia som utspelar sej i slutet av andra världskriget. Carlos Stetson är lysande i rollen som pansargeneralen Hat-On och Carlos´ son i sitt första äktenskap, Harry Dean Stetson, gjorde en fin filmdebut som den maktgalne Amiral Stetson. Churchill skrev om Bron över floden Hatt i sina memoarer att "sällan har så få haft så många hattar rätt stukade i en och samma film". |
Swingpjatten
med swinghatten (1946) En mycket sevärd film, inte minst
för alla rikligt förekommande musikaliska inslag. T.ex. finns
här en känd scen där Rodolfo Stetson (på klarinett)
och Mustafa Stetson (på saxofon) spelar så att väggarna
dallrar i en hiss som ska föra dom till himmelriket efter att dom
dött av atombomben som fälldes över Hiroshima. Gud (spelad
av Rita Hayworth) materialiseras då mellan bröderna och viskar
sensuellt: "Heaven is not big enough for you, boys!", varpå
hon ger dom livet tillbaka och placerar dom på Nalens scen tillsammans
med Dizzy Gillespie. Huvudrollen som Swingpjatten görs av Åke
Söderblom. Åke är på ett synnerligen spralligt humör
och dansar bl.a. barfota på krossat glas medan han sjunger filmens
ledmotiv, Vem faller inte platt för en pjatt med en hatt?
(som f.ö. blev en storsäljare på grammofon). Intressant
kuriosa: manuset skrevs redan 1938, då med namnet Swing
it, modisten. Denna titel ändrades sedan det gjorts en film
med liknande namn 1940. |
|
|
Invasion of The
Hat Snatchers (1946) Kuslig och
spännande thriller med mängder av kända skådespelare
om hur jorden sakta men säkert invaderas av ett folk från
en annan planet. Detta folk ser precis ut som vi, förutom att dom
inte under några omständigheter klarar av att bära hatt.
För att lättare kunna smälta in bland oss jordbor stjäl
dom folks hattar och skapar nya varelser av dessa, s.k. hattdroider.
Ingenting för lättskrämda! |
Return
of The Hatsnatchers (1947) Fullvärdig
uppföljare till Invasion
of The Hat Snatchers. Varelserna från den filmen kommer
här tillbaka, grymmare än någonsin. Nu har dom sänt
ut robotar till jorden som är programmerade att ta hattarna av folk
och därigenom få kontrollen över människors medvetanden.
Därefter förstenar dom sina offer och bygger rymdskepp av dom.
Först när hjälten (Rodolfo Stetson) kommer på att
om folk byter hattar med varandra så störs robotarnas programmering
och dom börjar förstena varandra istället. Isande spänning
utlovas! Gå inte över ån efter hatten (1947) Här dyker detektiven Hercule Hatt (Mustafa Stetson) upp igen, nu i en klurig historia om en girig hattmakare (Stig Järrel) som hittas mördad i den lilla ån utanför sitt hattmakeri. Enda spåren efter mördaren är en blodig sombrero, en postväxel och ett äppelskrutt. Hercule får ett svettigt arbete framför sej då det visar sej att samtliga invånare i byn haft ett horn i sidan till hattmakaren och många lånat pengar av honom till ockerränta, samt att alla gillar hattar och äpplen. Intressant kuriosa: den då sjuttonåriga Zandra del Sombrero gjorde här sin filmdebut i rollen som hattmakarens adoptivdotter. Några dagar under inspelningen låg Zandra sjuk och då ersattes hon av Stig Järrel, som alltså har två roller i filmen. Stig Järrel var ju van vid att spela kvinna, det gjorde han t ex i den kända Fram för lilla Märta. |
|
Tjugo
år i hattens tjänst (1947) Kavalkadfilm i högt
tempo med klipp och bortklippta scener från tjugo långfilmer
som bröderna gjort under tjugo år, avsnitt ur en film för
varje år från 1927 till 1947 alltså. Har man inte sett
någon bröderna Stetson-film tidigare är det här en
introduktion som sitter som en smäck! Hattarna i Midsomer (1948) Underlig detektivhistoria med manus av Agatha Christie. En av Englands mest kända hattsamlare, Lord Landrover (Conrad Stetson), förvarar dom ovärderliga Midsomer-hattarna i ett låst rum. Ändå försvinner dom spårlöst en efter en. Detektiven Hercule Hatt (Mustafa Stetson) kopplas in på fallet och han kan raskt konstatera att åtminstone en person faktiskt då och då öppnar dörren till rummet, nämligen hattsamlaren själv. Utan att avslöja för mycket om upplösningen kan nämnas att på slutet, när Hercule traditionsenligt samlar ihop alla misstänkta för att avslöja vem som är boven, är det bara Lord Landrover som är misstänkt. Ägg i mössan (1948) En renodlad pajasfilm, med oräkneliga snubbel- och akrobatnummer. Större delen av filmen utspelas på en sunkig cirkus. Per Oscarsson spelar med bravur tafflig jonglör i en tidig roll och Thor Modéen är genial som bullrig cirkusdirektör. Dessutom ser vi Rodolfo och Tanja Stetson i ett svettigt steppnummer på en lina högt ovanför manegen. |
|
The
Stetsonettes (1948) Handlar om den
vid denna tid omåttligt populära vokaltrion med samma namn
som filmen. Trion bestod av systrarna Ingegerd,
Doris och
Lill Stetson (kusinbarn till bröderna Stetson). Filmen är
en verklig fest för ögat och örat med många spektakulära
sång- och dansnummer. Mest känd av sångerna är väl
Raindrops Keep Falling On My Hat.
The Stetsonettes upplöstes 1962, då Ingegerd lämnade gruppen
och öppnade ett kafé på Kreta. Detta kafé, Hayati,
är sedan länge ett omtyckt mål för bröderna
Stetson-fans. Svindlande hattar (1948) Kärlekssaga om två konkurrerande hattmakare som båda lider av höjdskräck. Huvudrollen som fröken Fjäder, bygdens okrönta hattdrottning, görs av Annalisa Ericson. Hon faller pladask för den snarfagre uppkomlingen Hatcliff (Mustafa Stetson) som med list och ränker stjälper hennes hattimperium i fördärvet. En något överlastad men likväl sevärd historia. I övriga roller medverkar bl.a Mahalia Stetson som bensinmacksföreståndare och Omar Sharif som landsfiskal. Filmen är framförallt omtalad för sina vidunderliga naturscenerier, som spelades in på och runt flera av världens högsta bergstoppar. Bl.a. togs några scener på toppen av Mount Everest i en expedition som blev föga uppmärksammad. |
Fez
i byn (1949) Film som utspelar sej
i Marocko. I centrum för den lövtunna handlingen står
en fumlig brevbärare (Jacques Tati) som ska leverera en fez till
den marockanske kungen. På vägen råkar han ut för
en hel del störningsmoment som tyvärr inte är direkt spännande.
Filmen är dock fylld av musikscener som inte går av för
hackor! Olga Lundström sjunger och dansar som aldrig förr och
bröderna Stetson spelar frenetiskt, ständigt i olika förklädnader.
Rodolfo Stetson spränger totalt gränserna för vad en människa
kan utföra i ett par bjällerförsedda steppskor. |
|
Stetson
och jakten på den gyllene hatten (1949) Den första
av två filmer om privatdetektiven Ture Stetson (spelad av Rodolfo
Stetson). Ture beger sej i filmens inledning till Kairo för att spåra
upp en gyllene hatt som blivit stulen. Där träffar Ture en bagare
(Peter Lorre) som bakar magiska semlor. Bild 1 ovan är från
den berömda drömscenen som Ture glider in i efter att ha ätit
en sådan semla. Från vänster: Carlos Stetson, Conrad
Stetson, Mustafa Stetson, Sven-Eric Gamble, Rodolfo Stetson och Ulf Palme.
Under drömsekvensen inser Ture att den gyllene hatten bara är
"en illusion, liksom allting annat". Därefter försvinner
handlingen undan för undan och resten av filmen består mest
av sång och dans. Dessa sång- och dansnummer håller
lika mästerlig klass som i föregående film, men här
blandar man också in en intressant parallellhandling där vi
får följa massösen Paulette Pompon du Fez (Olga Lundström)
i hennes dagliga arbete i en dambastu (bild 2). På sista bilden
ser vi en arbetare i färd med att bygga den jättelika pyramiden
som ingår i filmen. Det visade sej bli ett mycket kostsamt projekt
och därför beslöt bröderna att när dom spelade
in nästa film i orientalisk miljö - Hatten
på Nilen sju år senare - göra pyramider
av mjölktetror istället för stålbalkar. |
|
Sierra
Madres hatt (1949) Enkel men gripande
verklighetsbaserad historia om bröderna Stetsons farmors mor, doña
Sierra, och hennes strävsamma liv för att överleva som
hattförsäljare i Ecuador. Huvudrollen görs av Amalia
Stetson-López. I filmen debuterar även Åsa
Stetson, vars stora skådespelarkonst ju förgyller mängder
av senare bröderna Stetson-filmer. Stetson Crusoe (1949) Sebastian Stetson stod här ensam för manus och regi. Han spelar också själv den skeppsbrutne hattmakaren Stetson Crusoe, som i tjugo år på en öde ö tillverkar hattar av bananer och kokosnötter. Till slut har han fått ett så stort hattlager att han inte har plats för fler. Han tillverkar en båt som han tar sej in till Havanna med. Där säljer han hattarna och åker sedan tillbaka. Väl på ön igen märker han att han glömt manuset till resten av filmen i Havanna, så sista halvtimmen fylls ut med lite sketcher av varierande rolighetsgrad. Naturscenerna är mycket vackra. |