Tjejen som provade hattar (1980) En riktig kultfilm som knappt någon har sett. Huvudrollen spelas av drottning Silvia, som tack vare sitt stora hattintresse länge velat vara med i en bröderna Stetson-film. På grund av några intressanta topless-scener beslagtogs dock alla filmrullar av säpo innan filmen hann gå upp på biograferna. Ingen vet exakt var dessa rullar nu finns. Sebastian Stetson har stämt säpo i Europadomstolen, men ännu har inget skett i frågan. Det säjs att även kungen är mycket intresserad av att få klarhet i vart filmen tagit vägen. |
Ben Hatt
(1980) Mastodontfilm som bröderna
Stetson gjorde i samarbete med Federico Fellini. Charlton
Stetson gjorde sin sista huvudroll i rollen som Ben Hatt, en judisk
hattmakarson och mystiker som växer upp i samma kvarter som Jesus
(Johannes Brost), men som i unga år rövas bort och tvingas
genomgå en sträng gladiatorträning. Med tiden blir Ben
Hatt den bäste gladiatorn i romarriket. Vid en stor pampig tävling
möter han på nytt Jesus (som fått tag i biljetter på
svarta börsen). Jesus avslöjar att han drabbats av ett helt
annat öde än sin kompis men att han hela livet helst av allt
velat bli gladiator. Ben Hatt och Jesus tar då snabbt över
varandras identiteter och vi får på så sätt förklaringen
till flera bibliska gåtor. I övriga roller ser vi bl.a. Marlon
Brando som Pontius Pilatus, Erland Josephson som Johannes Döparen,
Carlos Stetson som gladiatortränare
och Marion Buck som konferencier under gladiatorspelen i Rom. D - som i dårskap och damhattar (1980) Planerat samarbete med Staffan Hildebrand. Magnus Uggla var kontrakterad för huvudrollen, men det hela rann ut i sanden och endast fem minuter film spelades in. Dessa fem minuter användes senare istället i filmen G - som i gemenskap, dock är det lite oklart exakt var dessa fem minuterna lades in. |
|
|
Hattaskmassakern
(1981) Alexandra Stetson - som vanligt
naken från början till slut - spelar en hattmodist som p.g.a.
ett trauma i uppväxten gör att hon måste såga sönder
hattaskar med motorsåg, samtidigt som hon joddlar hjärtskärande.
Kuslig stämning med ovanligt blodiga scener för att vara en
bröderna Stetson-film, samtidigt som det är en psykologiskt
mycket trovärdig historia. Den suggestiva musiken framfördes
av "Tollarparn". Intressant kuriosa för cineasten: Alexandras
grundidé var att göra en ny version av Hattjäntan
(Alexandras film från 1976), men tidigt under inspelningarna såg
hon 60-talsthrillern The
Hat Box Murderers och filmen kom då helt att byta riktning. Titta vi provar hattar! (1981) En variant av dom populära Titta vi flyger!-filmerna. Hyfsat resultat med tanke på att så gott som hela filmen utspelar sej i en och samma provhytt, men manuset kan med rätta säjas vara tunt. Enligt vad filmprofessor Leif Furhammar skriver i Bröderna Stetson - film- och hattmakare provas över sjuhundra hattar under filmens gång. |
Hat
People (1981) En
till synes anspråkslös film, men den växer för varje
gång man ser den. Många kända skådespelare drogs
ihop till filmen (t ex Nastassia Kinski, Gregory Peck och Sickan Carlsson),
vars manus skrevs av konstnären José Stetson. José
genomgick vid denna tid en livskris och manusarbetet innebar, som han
uttryckte det, ”en livsavgörande utrensning av gammal skit”.
José fick tusentals tackbrev från folk som vittnade om hur
mycket denna film betytt i deras liv. Musiken skrevs av David Bowie, som
även skrev musiken till en film med liknande titel strax därpå. Sällskapshatten (1981) Utspelar sej kring ett sällskapsspel som man lustigt nog döpt till "hattspelet". Rätt seg historia, trots en del bra gags. Lasse Åberg stod för regin och hade även huvudrollen som den folkkäre figuren Stig-Hjälmer Stetson. Övriga aktörer runt spelbordet var Conrad Stetson, Eva Bysing, Åke Cato och Marion Buck. Intressant kuriosa: den klassiska repliken "Hatten är kastad!" fälls i denna film (av Conrad Stetson). Stetsonligan (1982) Den första av tre snabbt producerade filmer om tre töntiga rånare, med den mer kända Jönssonligan som förebild. Precis som i filmerna om Jönssonligan spelar Ulf Brunnberg här en av rånarna, dom övriga görs av Ricky Bruch och Gert Fylking. Filmen är helt befriad från action och spänning och inte minst humor. Således blev den också en totalflopp på biograferna. Ändå gjordes direkt inte bara en utan faktiskt två uppföljare! |
|
|
Konsten
att bära en clownhatt utan att bli utskrattad (1982) Manus
och regi: Leonard Stetson.
I rollerna ser vi Leonard och hans sambo,
Rebecca Ostlund (f.ö. hennes enda filmroll), samt ca tusen statister.
Leonard och Rebecca är groteskt utstyrda i pajasmundering och kastar
pajer, tappar byxorna och halkar på bananskal framför en cirkuspublik.
Ingen i publiken drar dock på munnen. Dom båda clownerna börjar
då svälja helium och joddla med Kalle Anka-röst, men inget
hjälper. Publiken buar och kastar ruttna tomater. Under hela filmen
trissas handlingen upp på detta sätt ända tills cirkustältet
rasar ihop och clownerna seglar iväg i varsin såpbubbla samtidigt
som publiken vrålar och hytter med nävarna. Leonard sa efteråt
att han ville göra filmen som en reaktion mot alla pålagda
skratt som gör att folk skrattar även åt skittråkiga
skämt. Nu ville han se om det gick att göra tvärtom: skulle
biopubliken skratta trots att publiken i filmen buar? Han lyckades över
förväntan; på premiären skrattade två personer
så intensivt att man fick ge dom lugnande efteråt och en kvinna
blev botad från den ansiktsförlamning hon lidit av i femton
år. Lilla Stetsonligan och Klas Klätterhatt i Hattebrätteskogen (1982) Den tredje och sista av filmerna om Stetsonligan. Här handlar det om när medlemmarna i Stetsonligan var små och vi ser i huvudrollerna Oscar, Towa och Sam Stetson. Historien är i korthet att patentet till ett förgasarförbättringsmedel - ett klassiskt tema - har blivit stulet av mästerskurken Klas Klätterhatt (Stellan Skarsgård). Det blir Lilla Stetsonligans uppgift att skaffa tillbaka patentet och alla provflaskor som tillverkats. I slutet får vi vara med om ett minst sagt fartfyllt lådbilsrally kors och tvärs genom Hattebrätteskogen där både Stetsonligan och Klas Klätterhatt kraftigt överdoserat förgasarmedlet i sina respektive lådbilar. |
Hatten
i Varennes (1983) Lågmäld
thriller som utspelar sej i den franska staden Varennes. En löjtnant
och hattsamlare (Conrad Stetson) blir bestulen på en dyrbar hatt
från tiden för franska revolutionen. Vi får följa
polisens spaningar, men även ta del av vardagens vedermödor
för bonden monsieur Casquette (Charles Aznavour). På köpet
får vi också en fin kärlekshistoria mellan en av poliserna
(Adde Malmberg) och byns hattmodist (Emmanuelle Béart). I övriga
roller ses bl.a. Gérard Depardieu (smed), Emilio Estevez (polis)
och Zandra del Sombrero (bagare
med inte helt rent mjöl i påsen). Manuset skrevs av Georges
Simenon, men hette då Den franske löjtnantens hatt. Nu provar vi ännu fler hattar! (1983) Otroligt nog bestämde sej bröderna för att göra en uppföljare till den innehållslösa föregångaren. Denna film är om möjligt ännu segare och ett riktigt lågvattenmärke i bröderna Stetsons karriär, vilket ledde till svårigheter med att få pengar till filmskapandet under nästkommande år. Bröderna ansågs rentutav av vissa kritiker vara för gamla och utan intresse för dagens generation. En stor felbedömning naturligtvis! |
|
Hatten
som Gud glömde (1984) Efter några
hel- och halvtaffliga projekt (se filmen ovan samt avd. TV-serier)
kom bröderna Stetson här tillbaka med en skickligt gjord skräckis
där man inte sparat på specialeffekter. Manuset skrevs av Alexandra
Stetson och i rollerna ser vi bl.a. Göthe Grefbo och Vincent
Price. Gud spelas av Max von Sydow (hans röst görs dock av Hans
Villius). |
|
Doktorn
kan komma, sa Madame Stetson (1984) Direkt efter att Alexandra
Stetson skrivit manus till filmen ovan lät hon - efter tretton år
i glömska - sin populära rollfigur Madame Stetson (se Oui!
Oui! sa Madame Stetson och Madame
Stetson hos gerillan) blomma ut i ännu en udda porrfilm.
Madame Stetson är nu hypokondriker och söker upp olika medicinska
specialister, som hon förför i snabbt tempo. Till slut är
hon botad och resten av filmen fylls ut av några klämmiga sång-
och dansnummer. Alexandra är inte helnaken i filmen (annars hennes
signum), men heller aldrig helt påklädd. I filmen medverkar
förutom Alexandra och hennes följeslagare Eva Klämdahl
endast glada amatörer under olika pseudonymer. Hattbrättet sprack från kant till kant (1985) Ett försök att återuppväcka 40-talets deckarhjälte Hercule Hatt. På den gamla goda tiden spelades ju Hercule av Mustafa Stetson, men nu gestaltas han av Per Oscarsson. Oscarsson gör verkligen sitt bästa, och det gör även alla andra inblandade (t.ex. Bert-Åke Varg och Roger Moore), men storyn är tyvärr genomtrist. Filmen är ändå omtalad p.g.a. ett rejält överraskningsmoment: Buster Keaton dyker upp i en roll, trots att han dog 1966! Många spekulationer har gjorts kring detta. Den mest fascinerande teorin har lagts fram av några framstående amerikanska fysiker (se Scientific American nr 6/86) som påstår att tidsmaskinen som Keaton byggde i Vi lyfter på hatten för bröderna Stetson 1929 faktiskt fungerade. |
|
Vetenskapens
största gåtor: Hattarna på Påskön (1985) Uppmärksammad
TV-film som gjorde att bröderna Stetson åter blev i ropet.
Filmandet sköttes denna gång enbart av Rodolfo,
som under ca tio år intresserat sej för UFOn - eller "flygande
hattar" som han kallade dom - och andra vetenskapliga mysterier (se
t.ex. Hatten har landat).
Tillsammans med Thor Heyerdahl satte Rodolfo igång med ett projekt
för att utröna om det gick att göra kopior av några
av Påsköns statyer och dessutom baxa upp jättelika stenhattar
på dom. Dom fem bröderna designade varsin staty, som alltsedan
dess finns att beskåda på Påskön. Tyvärr har
Mustafa-statyn utsatts för vandalism av rasister, så hatten
på den statyn sitter inte kvar. En mycket sevärd film! Speaker:
Arne Weise. Mitt liv som hatt (1985) Egenartad variant av Kafkas Förvandlingen, tagen i en enda lång scen. Åttaårige Sonny Stetson är med i en roll som Döden och Bruno K Öijer spelar Alberto Cappello, "den glade pizzabagaren i San Remo". Filmens ledmotiv sjungs av Kisa Magnusson. |
Veronicas
dubbelhatt (1985) Den lilla flickan
Veronica (spelad av Veronica
Stetson i sin debutroll) föds med en synåkomma: hon ser
dubbelt, men bara när hon tittar på människor i ovanliga
huvudbonader. Tillvaron blir ångestfylld, ända tills hon en
dag råkar susa in i Dubbellandet, där hon med hjälp av
en magisk dubbelhatt lyckas hitta sin tvilling (även hon spelad av
Veronica Stetson). Tvillingen har ett annat synfel: hon ser människor
i ovanliga huvudbonader bara till hälften.
När systrarna finner varann kan dom också bota varann. En vacker
historia där Leonard Stetson stod för manus och regi, men alla
bröderna hjälpte till med att samla in alla obskyra huvudbonader
som passerar revy. Hatten flyger (1985) Episodfilm där alla bröderna Stetson regisserat varsin del. Filmen utspelar sej på Island och handlar om en hatt som hela tiden byter ägare. I rollerna ser vi bl a Kim Anderzon, Gérard Depardieu och Heinz Hopf. Filmen är ojämn, men tidvis spännande. Den mest kända scenen finns i den del som regisserades av Sebastian Stetson: Gérard Depardieu tävlar i hattbumerangkastning och med en våldsam snärt kastar han iväg sin hatt så att den far runt hela Island på trettio sekunder. Därpå landar den i en vulkan för att genast sprutas upp rakt mot Depardieu, som galant fångar den mellan tårna och lakoniskt utbrister: "Thungur hattur". |
|
|
Hatten
är dagens mode (1986) Intressant
projekt i samarbete med Lars Norén (regi) och Christer Lindarw
(manus). Sophie Chapeau spelar
med stor pondus en kvinna som rånar hattbutiker när hon inte
har råd att köpa alla vackra hattar hon drömmer om. Hon
fångas in och i sin cell genomgår hon en livskris innan hon
slutligen förstår att hattar såklart är viktiga,
men inte livsnödvändiga. Filmen är en riktig käftsmäll
mot vårt kapitalistiska samhälle och vann första pris
på filmfestivalen i Melbourne 1987. Rodolfo Stetson gör en
sensationellt bra roll som buktalaren Hattlund, ”mannen som kan
få alla kroppsdelar att tala”, som
det stod på filmaffischerna. Ursäkta, var är hatten? (1986) Manuset till denna film kom Rodolfo Stetson på i ett avsnitt av Har du hatten förut? 1984. Där berättade han hela storyn på fem minuter, och handlingen är verkligen inte mer komplicerad än så. En tafatt man (spelad av Tomas Norström) går runt och söker sin hatt. Varje gång han frågar någon "Ursäkta, var är hatten?" följs det av en absurd scen. Vissa av scenerna är mycket sevärda, t.ex. den där Lasse Brandeby dyker upp ur en tårta och sjunger Lundell-tolkningen Vi trivs bäst i stetsonhattar tillsammans med Joakim Thåström. |
Night
Of The Living Hat (1986) Den andra skräckfilmen på
kort tid med manus av Alexandra Stetson (se Hatten
som Gud
glömde). Hon skötte nu också regin. Alexandra
har hämtat inspiration från 50-talsfilmen Hatten
på vinden, men Night Of The Living Hat
är mer experimentell. Hela filmen utspelas på en teaterscen,
utan rekvisita och med bara fyra skådespelare: Conrad Stetson, Daniel
Auteuil, Stig Grybe och Görel Crona. Alexandra ville ge en fullständig
illusion av teater, så därför kan man under filmens gång
höra folk som hostar, nyser och snyter sej eller folk som skriker
till på dom mest läskiga ställena. På grund av sådana
detaljer upplever man filmen mycket intensivt. Tyvärr har detta koncept
använts mycket sällan i senare filmer, Lars von Trier gjorde
dock ett fint försök i Dogville 2003. |
Dead
Poets Don't Wear Hats (1986) Intressant
film som även är känd under den svenska titeln Döda
poeter klär inte i hattar. Carlos Stetson stod för
manus och regi, och han har även huvudrollen som Mr. Poet. Filmen
börjar i moll: Carlos plågades vid denna tid av dödsångest
och tyckte att han inte hunnit med något i sitt liv. Så småningom
lättas stämningen upp då Mr. Poet inser att vad han än
gjort av sitt liv så är han inte död än. Han anordnar
en stor fest för livet och scenerna från den festen är
verkligen något att njuta av. "Det finns hopp för mänskligheten!"
skrev sign. Göta Petter i tidskriften Filmduken
nr 6/86. Hattens väg på hälleberget (1986) För tusentals år sedan placerades en hatt på ett berg i dom norrländska skogarna. Hatten upptäcks av två arkeologer (spelade av Tomas Norström och Victoria Stetson). Det som förbryllar dom är att hatten inte bara placerats där utan dessutom tycks ha förflyttat sej, närmare bestämt en millimeter per år. Vart är den på väg? Varifrån kom den? Och vad är den? Arkeologerna tar med sej hatten till Luleå, men en krypande känsla kommer över dom att dom har stört hattens märkliga väg på hälleberget. En tänkvärd film som ställer många frågor om det som vi alltför ofta tar för givet. |
|
|
Dansar
med hattar (1987) En sprudlande
kavalkadfilm med spektakulära sång-, dans- och steppnummer
ur drygt sjuttio av bröderna Stetsons filmer. Bland alla odödliga
scener kan nämnas en sekvens ur Hatten
från svarta lagunen, där Rodolfo och Tanja
Stetson steppar sej över Niagarafallet på en pianotråd
till tonerna av filmens ledmotiv, Hat Creature Boogie.
Det är också svårt att förbise den klassiska scenen
ur Swingpjatten med swinghatten,
där dansparet George Raft och Janet Blair framträder på
Nalen. Precis innan dansen brakar igång viskar George i Janets öra
att han har stånd. Resten är filmhistoria! Hanna och hennes hattar (1987) Bröderna Stetsons andra samarbete med Woody Allen (det första var i Sven Hatts kvintett 1973). Allen ville att alla scener skulle tas på Manhattan, medan bröderna ville filma i Sverige. Till slut enades man om att filma i Indien. Hanna, en dragspelare som vill bli hattmodist, spelas av Mia Farrow. Aladdin Stetson - som förutom rollen i Hat People 1981 inte filmat på många år - gör en storstilad comeback i rollen som Hannas älskare. Roland Cedermark står för musiken, tillsammans med ett stort antal gatumusiker från Bombay. Lagens långa hatt (1987) Hårdkokt polisfilm som utspelas bland smågangstrar och utslagna i Stockholms undre värld. Vi ser Stefan Sauk i huvudrollen som den ökände polisen och vapenfetischisten Kask, eller ”snuten med den långa hatten”, som han kallas bland buset. Carlos Stetson spelar en pensionerad polis som får rycka in och försöka stävja Kasks våldsamheter innan kvällspressen får nys om saken. Leif G W Persson syns i en biroll som langare av fultjack. |
Hattstukandets
olidliga svårighet (1987)
Bygger på Den första
hatten från 1965. Precis som då innehas huvudrollerna
av Lena Olin och Ruben Stetson.
Dessutom medverkar bl a Inga Gill och Juliette Binoche. Både Olin
och Binoche var även med i den kända amerikanska versionen av
filmen. Till både den svenska och den amerikanska filmen tillverkade
bröderna Stetson alla hattar. Lars Norén medverkade som bergatroll
(rollen ströks i den amerikanska versionen). Alla helgons blodiga hatt (1988) Skräckfilm med manus av Arne Mattsson om en jättelik människoätande hatt som gör livet osäkert för invånarna i en liten by i norra Norge. Alla skådespelarna är livstidsdömda fångar som släppts ut kring bergstoppen Hatten (1128 m.ö.h.) och filmats från helikoptrar. En fascinerande idé som funkat bättre om man redigerat bort helikopterljudet. Intressant kuriosa: manuset skrevs redan på 50-talet, men hade då arbetsnamnet Hattinvasion i Lappland. Bröderna Janssons sista frestelse (1988) Här ser vi alla bröderna Stetson i rollerna som sej själva, dock under täcknamnet "bröderna Jansson", fem festglada söderkisar som avslutar alla krogrundor med att ha brutala excesser i Janssons frestelse-ätande. I övrigt medverkar Laila Westersund som Fia Jansson (brödernas syster), Harry Brandelius som Jungman Jansson (brödernas pappa) samt Björn Kellman som Katten Jansson. Historien är enkel men gripande. En kväll visar det sej att Sebastian Jansson (Sebastian Stetson) blivit överkänslig mot ansjovis. Under en allergichock får han en religiös uppenbarelse som snart får alla syskonens liv att ta en ny riktning. Filmen skildrar sedan hur syskonen splittras och åker ut i världen för att missionera. Leonard Stetson skrev musiken, som spelas på tomma ansjovisburkar. |
|
|
|
En
hattmodist som heter Wanda (1988) Sophie
Chapeau (bild 1 och 3 ovan) har här huvudrollen som den bisexuella
Wanda. När hennes älskare och älskarinna (Elsa Klang och
Bobo Bladhlundh, bild 2) blir
förälskade i varandra och rymmer till Mikronesien tillverkar
Wanda i sin förtvivlan en tårtliknande hatt som hon desperat
slänger i ansiktet på en förbipasserande konditor (Peter
Harryson). Det visar sej att konditorn faller pladask för denna förförelsekonst.
Snart är ingenting sej likt i den lilla staden - hattarna blir snabbt
populära bland både damer och herrar och märkliga saker
börjar hända i den lilla stan när folk tar dom på
sej... En mycket underskattad film! |
Min
vänstra hatt (1989) Gripande historia där Daniel Day-Lewis
spelar en man som föds svårt missbildad: han har bara känsel
på vänster sida av kroppen och kan inte prata. Hans assistent
Pia (Zandra del Sombrero) ger honom en dag en vacker hatt, och lär
honom att med hjälp av ansiktsmusklerna på vänster sida
styra hatten. Efter en tid börjar även musklerna på höger
sida fungera, och han kan då kommunicera genom att låta hatten
glida hit och dit på skallen. En djup kärlek växer fram
mellan mannen och Pia och i filmens slut gifter dom sej. Inte många
ögon är torra då mannen inför prästen plötsligt
kan säja "ja". Vi citerar filmprofessorn Dolores Andersson,
som skrivit en avhandling om filmen: "Filmens budskap, som jag tycker,
är att det behövs så lite för att känna och
förmedla livskraft och kärlek. Bara en hatt, faktiskt. Det måste
inte just vara den vänstra. Och det tycker jag är något
som bör föras fram." |
|
Det ligger
en vit hatt i din säng, mamma (1989)
Film inspelad i en förort till Paris. Manuset måste bröderna
Stetson ha glömt hemma, för filmen byter stil ideligen. Den
börjar som en dokumentär, går sen över till hårdkokt
action, därefter till romantisk komedi med snubbelinslag, därefter
en erotisk roadmovie och slutligen blir det en renodlad monsterfilm (det
sistnämnda en genre som bröderna jobbade vidare med året
därpå). I huvudrollerna ser vi det äkta paret Siv och
Sten Bertilsson, ett par bröderna Stetson-fans som länge velat
vara med i en av deras filmer. Siv och Sten tycks inte ha några
problem med den hattiga handlingen, utan utstrålar ett märkligt
lugn från början till slut. Filmen - som med tiden fått
viss kultstatus - finns på dvd under namnet Hatty Blue -
57,2 i hattstorlek. Hatman (1989) Brödernas populära version av Batman, med en kongenial Johannes Brost - som ju också spelade Jesus i Ben Hatt 1980 - i huvudrollen. Filmen innehåller många påkostade effekter och specialtrix som man fortfarande kan häpna över. |
Pelle
Hattlös spinner vidare (1989) Uppföljare till Pelle
Hattlös-filmerna som gjordes 1979. Då gjordes ju huvudrollen
av en än idag okänd skådespelare, men här är
det Brad Pitt som spelar Pelle. I inledningen är Pelle skeppskatt
på en ubåt som hamnar på havets botten. Pelle anlägger
Beatles-frisyr och stämmer upp i den välkända sången
With A Little Help From My Yellow Submarine Friends,
varpå besättningen bärgas av några utomjordiska
rockabillykatter, The Space Cats. Under uppstigningen
drabbas Pelle av dykarsjuka och förvandlas till superhjälten
Spindelkatten som spinner nät att fånga strömming
i. Efter att ha ätit arton kilo strömming är Pelle så
mätt så han spricker, men han sys ihop av Mästerkatt Skräddare
(Carlos Stetson). Mästerkatt Skräddare och Pelle åker
sedan i högsta spinn genom USA på motorcykel och upplever en
mängd äventyr. Vi ser massor av kända skådespelare
- alla i kattdräkter - i rollerna, t.ex. Robert Redford, Meryl Streep
och Sebastian Stetson. I en roll ser vi även pingstpastorn Åke
Green. Han spelar den homosexuella katten Tom, vilken blir förälskad
i musen Jerry (Ruben Stetson).
Jerry avvisar först brutalt Toms närmanden, men efter en religiös
uppenbarelse blir han omvänd till homosexualitet. Sexscenerna mellan
Tom och Jerry var på sin tid mycket banbrytande,
vilket fick vissa kristna grupper att anklaga bröderna Stetson för
att vara "en cancersvulst i biomörkret". Filmen som helhet
ansågs av många kritiker vara rörig. "Ingenting
att gå i spinn för", tyckte man bl.a. i Filmbladet. 9½ hatt (1989) Erotiskt laddad film med Alexandra Stetson i den kvinnliga huvudrollen. Hon är som vanligt naken, men har i denna film även på sej en äkta stetsonhatt. Den manliga huvudrollen görs av Mickey Rourke. Alexandra skrev manuset till filmen redan 1985, men sålde rättigheterna till Hollywood. Där spelade man in en tafflig och urvattnad version av hennes filmidé. När Alexandra såg resultatet bestämde hon sej för att själv spela in den, och då i den ursprungliga, betydligt råare versionen. Intressant kuriosa är att Mickey Rourke är med i båda filmerna, det är dock bara i 9½ hatt han är helnaken. |