|
Panamahatten
(1950) Här är handlingen
förlagd till tiden för byggandet av Panamakanalen. Bröderna
Stetson spelar några hattmakare som anställts för att
tillverka en gigantisk hatt i brons som ska avtäckas vid kanalens
högtidliga öppnande. Hela tiden hunsas dom av en elak förman,
señor Alfonso (Åke Grönberg). Till slut gör dom
uppror mot honom, slänger bronshatten i kanalen och börjar tillverka
panamahattar av halm åt folket istället. Panamahattar existerade
visserligen tidigare, men det var först i och med denna film som
panamahatten blev en världssuccé. Ugglor i mössan (1950) Rodolfo Stetson som detektiven Ture Stetson dyker upp igen (se Stetson och jakten på den gyllene hatten), nu i en thriller om en psykopat - mästerligt gestaltad av Artur Rolén - som inte är rädd för nånting förutom dammsugare och ugglor. När en uggla dammsuger hans mössa för att kunna bygga bo i den utlyser det en panik hos honom som inte kan beskrivas! Vi får också ta del av en skickligt filmad scen där en uggleflock angriper Ture Stetson medan han äter en semla. Filmen har inspirerat flera filmskapare, kanske främst Alfred Hitchcock. Arsenik och gamla hattar (1950) Den sjätte och sista filmen med detektiven Hercule Hatt (som vanligt spelad av Mustafa Stetson). Historien utspelar sej i en ultrareligiös småstad i amerikanska södern där en ondsint predikant (Spencer Tracy) som enbart äter arsenik hittas mördad. Hercule luskar ut att någon förgiftat predikanten med hjälp av A-vitamin som smetats in i alla hans gamla hattar. Hercule får det svettigt men med hjälp av sina små grå hattar lyckas han till slut lösa även detta kusliga fall! |
|
Doktorshatten
(1951) Avskalad
film i sjukhusmiljö, där vi får följa lasarettsläkaren
Sigbritt Solander (spelad av nya stjärnskottet Märta Lovén)
och hennes karriär. Filmens titel syftar på den specialdesignade
stetsonhatt med rött kors som hon bär filmen igenom. En dokumentär
skildring av såväl ett samlag som en förlossning chockerade
den samtida publiken. Hatthyllan (1951) Kuslig film som skulle komma att stå som förlaga till den mer kända Spiraltrappan. Manolito Stetson (senare känd som Agent 56) gjorde sin första huvudroll och vi ser många kända skådisar i filmen, t.ex. Boris Karloff, Elizabeth Taylor samt Per Myrberg (f.ö. hans första filmroll). Hatten från svarta lagunen (1952) Bitvis läskig monsterfilm om ett enormt plommonstop som vaknar ur sin dvala och känner suget efter människokött. En forskare (Sebastian Stetson) beger sej ut till lagunen där monstret håller till för att förgöra det, men blir istället nästan uppäten av det. Han lyckas i sista stund lura monstret att istället äta upp hans hatt. Efter dessa upplevelser går han i terapi, men märkliga saker händer redan efter den första terapisessionen, då det f ö är fullmåne. Terapeuten och forskaren går tillsammans ut på lokal för att svinga en bägare, men ingenting går som planerat när forskaren ser en man i plommonstop sitta och äta vitlök... |
|
|
Hatten
som sprängdes (1952) Komisk
gangsterhistoria i orkestermiljö med manus av bröderna Stetson
och Birger Sjöberg. Åsa
Stetson fick sitt genombrott i rollen som det musikaliska underbarnet
fröken Frida och vi ser även bl.a Dagmar Olsson, Douglas Håge
och Leonard Stetson i rollerna.
Sten Broman skrev - med hjälp av världens första musikdator
- musiken, som framförs på allehanda märkliga instrument.
En rolig, spännande och rappt berättad film för såväl
gammal som ung! Stetzan och hattsmugglarna (1952) Uppföljare till Stetzan - hattarnas konung. Denna film är betydligt mer välgjord än föregångaren. Mustafa Stetson i huvudrollen hade nu med Arne Tammers hjälp tränat styrkelyft och löpning i flera månader och slåss därför denna gång utan hjälp av stuntmän, bl.a. med en leopard och en kakadua. Den hatten fick han äta upp (1953) Carlos Stetson spelar en notorisk vadslagare som vid varje förlorat vad tvingas äta upp sin hatt. Hattarna är naturtroget gjorda i sockervadd enligt en metod som bröderna Stetson länge experimenterat med. Åtskilliga hattar äts under filmen och repliken "Den hatten fick han äta upp!" hörs till leda. Recensenterna var inte nådiga, t.ex. skrev sign. Z.Z. i Cineasten att "Den filmen lär dom få äta upp". |
Hatt
på hett plåttak (1954) Virginia
Stetson, som haft världsrykte alltsedan hon var med i
Min hatt den har tre kanter 1938, spelar här
med kuslig närvaro en alkoholiserad hattmakare som bestämmer
sej för att supa sej redlös och sedan kasta sej ut från
taket. Hennes make (Cary Grant) ger henne efter flera timmars isande spänning
livslusten tillbaka genom att iklä sej olika hattar och utföra
olika sensationella pajasnummer. Filmen fick inte mindre än fyra
Oscars, bl.a. för bästa kvinnliga resp. manliga huvudroll. |
|
En
hatt för mycket (1954) Manus
och regi: John Wayne. En hatt för mycket är
ett storslaget epos om ursprungsinvånaren och cowboyen One-Hat-Too-Much
(spelad av Wayne själv) som aldrig kunnat låta bli att köpa
en snygg cowboyhatt så fort han får syn på en. Till
slut har han tappat livslusten och lever bara för att konsumera.
Han träffar då en medicinskt kunnig man (Mustafa Stetson) som
får honom att återupptäcka sej själv och sin kultur.
Han ger bort alla sina hattar utom en, och byter namn till One-Hat-Is-Enough.
Filmen blev mycket kritiserad för sitt antikapitalistiska budskap;
först i början av 70-talet började den hyllas som det mästerverk
den är. I filmens övriga roller ser vi bl.a. Maureen O'Hara,
Glenn Ford och Yvonne Lombard. Hatten på vinden (1955) Försök till skräckfilm. En hatt (spelad av Rodolfo Stetson) steppar runt i ett vindsutrymme och utstöter märkliga ljud. En man (Clark Gable) som bor på våningen under bestämmer sej för att undersöka saken. Naturligtvis går han upp på vinden mitt i natten utan att tända lyset, men det hjälps inte: man blir knappast skrämd när det hela ackompanjeras av en glad mexikansk mariachi-orkester. Det visar sej att hatten egentligen är ett spöke som inte lyckats ta sej till Hatthimlen. En av filmhistoriens märkligaste seanser tar då sin början. |
Utan
hattar i Tyrolen (1955) Bröderna Stetsons första gladporrfilm
(ja, den första gladporrfilmen överhuvudtaget!), inte helt lyckad
eftersom det enda klädesplagg som huvudrollsinnehavarna - Herbert
Gunnarsson och Siv-Britt Dahl, två amatörskådisar från
Lund - tog av sej var just hattarna. Naturligtvis var det i denna film
vi första gången kunde höra klassikern Du
borde köpa dej en tyrolerhatt, som Östen Warnerbring
gjorde känd drygt ett decennium senare. Här sjungs den dock
av Olga Lundström, som
också har en liten roll i filmen. Filmen spelades inte in i Tyrolen
utan på en fäbod utanför Leksand runt midsommaren 1954.
|
I
hattens tecken (1955) Fristående
fortsättning på filmen ovan och med samma skådespelare
i huvudrollerna (men nu under namnen Herbie King och Susan Dollar). Bröderna
Stetson hade lärt sej av sitt misstag: här fick skådespelarna
ta av sej allt utom hattarna. Recensenterna
sågade filmen brutalt, men den fick ändå enormt höga
publiksiffror. Det våras för hattprovarna (1955) Komisk klassiker! Leonard Stetson spelar en man som sätter upp musikalen Det våras för hattprovarna. Musikalen handlar om en man som heter Leonard Stetson och som sätter upp musikalen Det våras för hattprovarna, där en man vid namn Leonard Stetson sätter upp musikalen Det våras för hattprovarna. Förvirrat? Visst, men det gör ingenting. Man ligger dubbelvikt av skratt redan under förtexterna! Långt ner i hatten (1956) Bröderna Stetsons tredje och sista försök till porrfilm (åtminstone på mycket länge). Manus saknas helt, dessutom censurerades den radikalt strax innan premiären. I brist på annat fyllde man då på med scener där skolbarn berättar fräckisar. Filmen försvann rekordsnabbt från biograferna. |
|
Wherever
I Buy My Hat (1956) Välgjord musikalfilm med Frank Sinatra
i huvudrollen. Sinatra sjunger ett knippe örhängen, däribland
naturligtvis titellåten, Wherever I Buy My Hat, It Is
Of Course A Stetson Hat. Vi ser också sångtrion
The Stetsonettes (se filmen med samma
namn från 1948) samt alla Stetson-bröderna i
flera käcka sångnummer. Filmen fick av någon anledning
ingen svensk distribution, men i USA blev den en stor succé och
bl.a. har Andrew Lloyd Webber kategoriserat den som "en milstolpe
inom musikalhistorien". |
|
Stetzan,
djungelkvinnan Pongo och dom 101 kepsarna på Navarone (1956) Bakom
denna långa titel döljer sej faktiskt den mest spännande
av alla Stetzan-filmerna. Djungelkvinnan Pongo (Gina Lollobrigida) vill
ha total makt över djungeln. Befolkningen tillkallar Stetzan, som
i sällskap med elefanten Stetsor beger sej ut på en äventyrlig
färd för att finna några s.k. kepssvampar, som bara växer
på djungelön Navarone. Med hjälp av dessa hallucinogena
svampar planerar Stetzan att droga Pongo och föra bort henne från
djungeln. Det han inte vet, är att det räcker med att få
kroppskontakt med svamparna för att man ska bli påverkad av
dom... Filmen spelades in i Kamerun och Stetsors vackra hatt (i storlek
101) finns numera att beskåda på Nationalmuseet i Yaoundé.
Kul att veta: Stetsor spelas än en gång av Leonard Stetsons
häst Klimpen (se Rid
i hatt!), här dock i en skicklig förklädnad. |
Vredens
luvor (1956) Handlingen tilldrar sej här i den lilla norrländska
byn Hattula, där konfektionsfirman Hattalainen & C:O
hotar med att flytta tillverkningen till Borås om inte alla anställda
går med på att sänka sina löner. Vreden blir stor
bland befolkningen, som gör revolt och utropar byn till en socialistisk
republik. Därefter förstatligas fabriken. Svensk militär
kallas in, men Socialistiska Republiken Hattulas president (spelad av
Josef Stetson) vädjar
till FN om hjälp. Ett tredje världskrig blir nära förestående...
Intressant kuriosa: samtliga kläder skapades för första
gången av kläddesignern Majken
Stetson. Hon designade även Hattulas flagga, med hammaren och
skäran tillsammans med en lämmel och en ren. Landets nationalsång,
i form av en jojk i marschtakt, komponerades av Sebastian Stetson och
framfördes av "Rockande Samen". Hatten på Nilen (1956) I samarbete med Roger Corman presenterade bröderna Stetson här en härlig rysare i egyptisk miljö med Märta Lovén - känd från Doktorshatten - i rollen som Cleopatra. Sebastian Stetson spelar Julius Caesar och Gunnar Björnstrand spelar kejsar Augustus. Pyramiderna gjordes av mjölktetror, sponsrade av Mjölkcentralen. I gengäld fick Mjölkcentralen ha med reklam i form av Åke Söderblom som mjölkbudet Harry "Smäcken" Svensson. |
|
|
Hatten
har tusen ögon (1957) Den film
som gått sämst av alla bröderna Stetsons filmer. Regin
sköttes av Ingmar Bergman, Ragnar Frisk och bröderna Stetson,
men samarbetet kollapsade och filmen blev totalt obegriplig, även
för alla inblandade. Vissa bröderna Stetson-fans anser dock
att filmen har många kvalitéer som senare tiders regissörer
tagit intryck av, t.ex. påstås ibland att Fellini såg
filmen varje dag under ett års tid innan han skapade Amarcord. Hattarna runt runda bordet (1957) Det visade sej att Mjölkcentralen inte nöjde sej med att Åke Söderblom fanns med som mjölkbud i Hatten på Nilen föregående år, man krävde att få ha med sitt varumärke i en film till. En kompromiss gjordes upp i form av denna kortfilm, där bröderna Stetson bara skulle sitta kring ett bord och dricka mjölk från första bildrutan till sista. Kameramannens snarkningar hörs mot slutet av den tolv minuter långa filmen. I hattigaste laget (1957) Zandra del Sombrero gör här en sensationellt bra roll, då hon tillsammans med Marilyn Monroe klär ut sej till man för att kunna få jobb i en manlig orkester. Monroe sa i en intervju 1960 att hon tyckte att I hattigaste laget var betydligt tuffare och sexigare än den mer utvattnade amerikanska versionen. Filmen innehåller dessutom massor av svängig musik, som skrevs av den legendariske indiske artisten Mohammad Rafi. För framförandet av musiken stod Rafi själv tillsammans med en orkester bestående av samtliga Stetson-bröder plus Marilyn Monroe, Stig Järrel, Jerry Lee Lewis, "Burken" Björklund och Hasse Tellemar. |
|
|
|
Hattar - finns dom? (1957) Surrealistisk roadmovie med manus av bröderna Stetson och regi av Hasse Ekman. En ung Christina Schollin spelar Miss Värmland, eller fröken Fräken ifrån Fryken (ett tema som f.ö. Thore Skogman spann vidare på några år senare). Miss Värmland får i filmens början ett telegram som meddelar att hon vunnit en bil, men på köpet har hon också vunnit en chaufför. Det visar sej vara ett trick av bilfabriken för att bli av med en ytterst besvärlig medarbetare: Kjell-Åke Bugatti - en usel försäljare och mytoman ut i fingerspetsarna. Bl.a. lyckas han övertyga Miss Värmland om att hattar inte existerar. Inför inspelningen sökte bröderna Stetson länge efter en ny, oprövad skådespelare i den krävande manliga huvudrollen. Ovan ser vi några provbilder på den person som slutligen valdes ut, bibliotekarien och prisboxaren Allan Gordonsson. Allan fick mycket uppskattning för sin rollprestation, men han fortsatte inte som skådespelare utan sadlade om och började göra surrealistiska filmer. Hattar - finns dom? tål verkligen att ses om, och det är lätt gjort eftersom den numera finns på DVD. Där kan man ta del av mycket intressant extramaterial, bl.a. en dokumentärfilm från 1988 om Allans arbete med sin film Bröderna Stetson - finns dom? ända fram till premiären i december, då Rodolfo Stetson - utklädd till Allan - håller ett tal om att jultomten inte finns. I slutet av talet kommer Allan själv in (utklädd till jultomte) och håller ett tal om att inte heller filmen Bröderna Stetson - finns dom? finns, den är bara nåt som folk i framtiden kommer att läsa om på små skärmar i sina hem. "Surrealistiskt så det förslår!", utbrister då Rodolfo innan filmen drar igång inför en våldsamt applåderande premiärpublik. |
Sommarhattens
leende (1957) Efter superfiaskot med Hatten
har tusen ögon några månader tidigare bestämde
sej brödena Stetson för att försöka sej på en
komedi på nytt, men denna gång med enbart
Ingmar Bergman som regissör. Resultatet är denna gång
lysande! Filmen är full av humor och värme, och inte minst beror
detta på en mästerlig debut av Majken Stetson i huvudrollen
som "fröken Sputnik". Isabelle Stetson och Sickan Carlsson
gör ett tiotal fantastiska rolltolkningar var och dessutom kan vi
njuta av Gunnar Björnstrand i rollen som principfast fanjunkare.
Konstnären José Stetson stod för det välgjorda manuset
och gjorde även affischen. Kvarteret Hatten (1958) Här ville bröderna Stetson ha Bo Widerberg som regissör, men istället blev det bröderna själva som regisserade denna nakna dokumentärliknande skildring av ett hattmakarkollektiv på dekis. Harry Dean Stetson i huvudrollen gör sin förmodligen bästa roll överhuvudtaget. Filmen är inspelad med handkamera och utan ljudpålägg, ett koncept som senare skulle komma att användas framgångsrikt i Danmark på 90-talet. The Day The Hat Stood Still (1958) En av historiens tråkigaste filmer, som bl.a. Andy Warhol tog djupa intryck av till både sina målningar och sitt filmskapande. Vi ser helt enkelt en hatt stå på ett bord i två timmar. Efter åttio minuter blåser ett löv förbi. |
|
Hattsonaten
(1958) Ännu ett fint samarbete
med Ingmar Bergman (se Sommarhattens
leende). Ingmar står dock inte för regin (det
gör Hasse Ekman), utan spelar en man som drömmer erotiska drömmar
om kvinnor i jättelika hattar. Som en av dessa kvinnor ser vi Jolanda
Stetson i en av hennes alltför få filmroller. Ingmar skrev
ca tjugo år senare om manuset rejält och en ny version av filmen. "Hatten" Hansson i Brasilien (1958) Märklig film om en uppdiktad fotbollsspelare, inspirerad av fotbolls-VM som gick i Sverige samma år. I rollen som "Hatten" Hansson ser vi Conrad Stetson, som vid denna tid hade stora problem med övervikt. Därför förekommer inga fotbollsscener alls i filmen, utan "Hatten" Hansson sitter mest på olika kaféer och barer och relaxar. Filmen är den första av endast tre som spelades in i bröderna Stetsons studio Svensk Hattfilm. Intressant kuriosa: i en biroll ser vi "Knivsta" Sandberg som den klurige filosofen "Bohemen". |
|
Hattgossen
(1958) Härlig film som precis som Hattsonaten
regisserades av Hasse Ekman. Här spelar Hasse själv huvudrollen
som den världsvane konstnären, skådespelaren och hattdesignern
Vincent van Hatt, som blir kär i en av sina modeller (Åsa
Stetson) under inspelningen av en parodi på en bröderna
Stetson-film, Varulven i steppform.
Komiken är på topp, liksom romantiken. Vi ser även Martin
Ljung, Carl-Olof Alm och Ardy Strüwer i fina rollprestationer. Under
en paus i inspelningarna ställde Åsa Stetson upp för en
liten fotosession och några av bilderna från det tillfället
visar vi här ovanför. Bilderna har skickats in av Einar Grangren
i Kristinehamn. Han uppger att han samlat på bilder av den legendariska
skådespelerskan ända sedan hennes debut på filmduken.
|
|
Hatt-ta-ta
eller Staffan Stetson Story (1958) Snurrig
men sevärd film med manus av Povel Ramel och bröderna Stetson.
I huvudrollerna ser vi Åsa Stetson och Sven Lindberg. Filmen har
ingen handling utan är uppbyggd kring absurda sketcher, som kryddas
av fantastiska musikaliska inslag med bl a Spike Jones och hans orkester
som bl a framför Povels nyskrivna schlager Ta av dej
hatten. En hatt om dagen (1959) Delvis dokumentär film med Arne Tammer i huvudrollen som "den spänstige missionären". Arne reser till Ghana för att få folk att ha på sej stetsonhatt en kvart om dagen som skydd mot solen. Folket inspireras av hans idéer, men börjar tillverka en helt annan typ av hattar, som snabbt blir mycket populära. Arne blir istället jonglör och i slutet av filmen kan vi ta del av några fantastiska scener där han jonglerar med hattar och strutsägg, samtidigt som han joddlar. Bröderna Stetson & Bröderna Cartwright - Live i Hollywood (1959) Bejublad inspelning från brödraskarornas till stor del improviserade show som gick för fulla hus i tre månader. Massor med pang-pang, pajkastning och hattstukning! |
|
Angels
With Dirty Hats (1959) 1957 skrev
bröderna Stetson manuset till en TV-serie
om två privatdeckare (spelade av Carlos och Sebastian Stetson) som
löser mordgåtor på Österlen. Två pilotavsnitt
spelades in - Svartsoppans hemlighet och Hal
som en ål - innan konceptet såldes till ett engelskt
filmbolag. Av dessa två avsnitt klipptes denna film ihop. Carlos
och Sebastian medverkar inte i TV-serien, dom
tilläts nämligen inte bära trollerihattarna som sytts upp
enkom för dessa roller. Rodolfo och hans bröder (1959) Halvdokumentär film i regi av Luchino Visconti och med Rodolfo Stetson i huvudrollen. Filmen dubbades till italienska och under titeln Rodolfo e i suoi fratelli blev den en jättesuccé i Italien. För första och enda gången ser vi bröderna Stetsons mor Anna-Lena på filmduken. Modern fyllde denna sommar hundra år och hennes födelsedagsfest skildras på ett gripande och roligt sätt. Vid filmens premiär i oktober dog modern under ett skrattanfall. Hennes sista ord var: "Det här var det skojigaste jag varit med om i hela mitt liv!" |
Lång
dags färd mot hatt (1959) Fjärde
filmen på kort tid som bröderna gjorde tillsammans med Ingmar
Bergman (se Hatten har tusen
ögon, Sommarhattens
leende och Hattsonaten).
Drömsk stämning genom hela filmen, fantastiskt foto av Sven
Nykvist och en kusligt bra prestation av Zandra
del Sombrero i huvudrollen. Den långa monologscenen med Erland
Josephson i slutet är legendarisk. Jailhouse Hat (1959) Gjord i samarbete med Arne Ragneborn, som stod för regin och även har huvudrollen som småfifflaren Pedro Larsson. När Pedro sätts i finkan för ett antal av sina brott, träffar han den livstidsdömde "Slatten" Guldkwist (Carlos Stetson), som lär honom lira gitarr. Pedros liv får nu en mening. Tillsammans med "Slatten" och några till startar han ett rockband, som repar varje dag på fängelset. Den hyvens fångvaktaren Gregorsson (Sigge Fürst) spelar in en låt i smyg, Jailhouse Hat, och skickar den till Sveriges Radio. Succén är ett faktum, men då ingriper fängelsedirektören (Douglas Håge), en fanatisk rockhatare. Han placerar omedelbart alla musikerna i strömförande isoleringsceller. Pedro, "Slatten" och dom andra musikerna börjar då i maskopi med Gregorsson i största hemlighet bygga om cellerna till förstärkare. Hur det går? Ja, det ska vi inte avslöja här, men då filmen hade premiär i november 1959 förstördes hela första bänkraden av tryckvågen från biohögtalarna som sprängdes. |
|
Den
tredje hatten (1959) Med inspiration från Den
tredje mannen satte bröderna igång med ett filmprojekt
som aldrig blev riktigt klart. Man hoppades bl.a. på att Anton Karas
skulle skriva ledmotivet, men till slut skrevs det av Victor Borge och
framfördes av Tage Severin. Alla scener i filmen togs av Frans-Emil
Endorfin och Lennart Brilling (ovan), två filmentusiaster som vunnit
en pristävling i tidningen Foto där
första pris var just att
få filma bröderna Stetsons nästa film. Frans-Emil fick
även av okänd anledning fria händer med redigeringsarbetet
(nedan) och han tog mycket seriöst på uppgiften: han redigerade
om filmen för varje biograf den levererades till, vilket gav ett
mycket splittrat intryck. Enligt Guinness´ rekordbok
är Den tredje hatten den film som gjorts i flest
versioner, ca 280 st. Den version som fortfarande finns att hitta på
video (hos välsorterade handlare) är nr 216, alltså den
där Rodolfo Stetson dyker upp i Nicke Nyfiken-mundering och Sebastian
spelar "mannen med den gula hatten". Denna version var bland
Stetson-kännare känd under titeln Jag är nyfiken
- gul, innan Vilgot Sjöman fastnade för titeln så
mycket att han snodde den till en av sina egna filmer. |
|